NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Ingen kan inbilla mig att dessa bilar har bättre egenskaper, bara bättre batterier. (Färskare)
Användarvisningsbild
av Vojje
Insignia har. Både som diesel och bensin. Monterat som standard.
Användarvisningsbild
av Perra83
Kan tänka mig att de lite större bilarna har kraftigare batterier men annars är det nog likvärt med Volvo.

Kupéfläkten går kanske mer i Volvon och den drar rätt bra med ström.

Volvo har värmare i alla sina dieslar och det är väldigt många bilar det i vårt land, då blir det många stopp oxå.

I Volvobilarna ska det finnas en spänningsvakt som hindrar värmaren att göra slut på batteriet men den varningen har jag aldrig sett endast låg bränslenivå.
av timebandit
Jag kan få låg batteripänning ibland så det fungerar. Men det är inget skydd för om batteriet är i dåligt skick. Tyvärr är det inte spänningen bara som är viktig utan strömmen... Finns det inte kräm så går det inte starta bilen.
av dieselputte
Perra83 skrev:Kan tänka mig att de lite större bilarna har kraftigare batterier men annars är det nog likvärt med Volvo.

Kupéfläkten går kanske mer i Volvon och den drar rätt bra med ström.

Volvo har värmare i alla sina dieslar och det är väldigt många bilar det i vårt land, då blir det många stopp oxå.

I Volvobilarna ska det finnas en spänningsvakt som hindrar värmaren att göra slut på batteriet men den varningen har jag aldrig sett endast låg bränslenivå.
Jag hade tidigare en V70 D5 -03 (förmånsbil) som givetvis var utrustad med dieselvärmare med tidur. Jag körde den i drygt 3 år och nästan 18000 mil. Körde väldigt ofta med dieselvärmaren medans man hade nåt ärende på stan etc då arbetsgivaren stod för bränslet. Bytte aldrig något batteri under dessa år. Värmaren strulade inte en enda gång oavsett om det var -25 grader ute. Batteriet sitter ju under bagageutrymmet i V70 och jag tycker inte att det skulle innebära någon fördel kontra ha det vid motorn som i V50.

Så jag tycker det är märkligt att V50 tuggar batterier trots att man kör mindre än 1500 mil per år och uppskattningsvis går väl värmaren kanske 30-40 timmar per vinter. Ibland undrar jag om det kan vara generatorn som helt enkelt laddar sönder batterierna?
av Malmstroem
Det är främst två saker som gör att ett bilbatteri snabbt tar slut. Den ena är laddspänningen. Om den är för hög så blir det inte bra. Den andra är djupurladdningar. Det kan räcka med en rejäl urladdning för att batteriet ska behöva kasseras.

Volvo brukar ha hyfsade laddregulatorer, så på nyare bilar är den sällan laddspänningen som ställer till det. Djupurladdning kommer oftast från ofördelaktig körprofil. Har du många kortkörningar med användande av dieselvärmare, elsäten, elrutor etc så hinner inte batteriet laddas. Det förkortar dess livslängd rejält om du inte underhållsladdar.

Egentligen borde en CTEK laddare ingå tillsammans med dieselvärmaren.
av dieselputte
Malmstroem skrev:Det är främst två saker som gör att ett bilbatteri snabbt tar slut. Den ena är laddspänningen. Om den är för hög så blir det inte bra. Den andra är djupurladdningar. Det kan räcka med en rejäl urladdning för att batteriet ska behöva kasseras.

Volvo brukar ha hyfsade laddregulatorer, så på nyare bilar är den sällan laddspänningen som ställer till det. Djupurladdning kommer oftast från ofördelaktig körprofil. Har du många kortkörningar med användande av dieselvärmare, elsäten, elrutor etc så hinner inte batteriet laddas. Det förkortar dess livslängd rejält om du inte underhållsladdar.

Egentligen borde en CTEK laddare ingå tillsammans med dieselvärmaren.
Har läst en del trådar på det engelska forumet där man konstaterat att generatorerna oftar överladdar batterierna på S40/V50

När jag hade V70 bodde jag i stan och körde då i regel korta svängar a´ 2-3 km (även i tjänsten blev det ofta korta resor) och hade ingen C-tek laddare, laddade mao aldrig batteriet med extern laddare. Tycker att V70 batteriet borde ha utsatts för många djupurladdningar med tanke på hur mycket jag körde värmaren, men det stod pall och larmade aldrig för låg batterispänning till dieselvärmaren.

Bor sedan jag köpte V50n 2 mil från stan och kör ytterst sällan kortare sträckor än 4 mil och har under vintertid alltid C-tek laddare ansluten . Kan tillägga att generator bytts ut en gång för c 2 år sedan. Bilen har gått 10700 mil och är nu inne på det tredje batteriet sedan november 2005 trots bra skötsel :???:

Så man kan undra vad som skiljer dessa bilar åt??
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag undrar vad det är för usla kina batterier Volvo sätter in i sina bilar, startar man tändningen bara för att lyssna på musik eller titta på tv fungerar det i max 5 minuter sen står det låg batterispänning och systemet stängs av, irriterande! V70N kan du ha tändingen på och lyssna på musik rätt länge innan den varnar där. Är det det nya instrumentklustret som tar så himla mycket ström nuförtiden så att det blir så?
Användarvisningsbild
av Perra83
Bra fråga. Nå skit är det som drar i onödan.

Testa att ladda fullt och ta sedan tid hur lång tid det tar innan larmet om låg batterispänning kommer upp. Då vill man även kunna starta.

Det sitter just stora batterier för att de ska klara av att spela lite musik och köra lite navigering.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]