Malmstroem skrev:Det är främst två saker som gör att ett bilbatteri snabbt tar slut. Den ena är laddspänningen. Om den är för hög så blir det inte bra. Den andra är djupurladdningar. Det kan räcka med en rejäl urladdning för att batteriet ska behöva kasseras.
Volvo brukar ha hyfsade laddregulatorer, så på nyare bilar är den sällan laddspänningen som ställer till det. Djupurladdning kommer oftast från ofördelaktig körprofil. Har du många kortkörningar med användande av dieselvärmare, elsäten, elrutor etc så hinner inte batteriet laddas. Det förkortar dess livslängd rejält om du inte underhållsladdar.
Egentligen borde en CTEK laddare ingå tillsammans med dieselvärmaren.
Har läst en del trådar på det engelska forumet där man konstaterat att generatorerna oftar överladdar batterierna på S40/V50
När jag hade V70 bodde jag i stan och körde då i regel korta svängar a´ 2-3 km (även i tjänsten blev det ofta korta resor) och hade ingen C-tek laddare, laddade mao aldrig batteriet med extern laddare. Tycker att V70 batteriet borde ha utsatts för många djupurladdningar med tanke på hur mycket jag körde värmaren, men det stod pall och larmade aldrig för låg batterispänning till dieselvärmaren.
Bor sedan jag köpte V50n 2 mil från stan och kör ytterst sällan kortare sträckor än 4 mil och har under vintertid alltid C-tek laddare ansluten . Kan tillägga att generator bytts ut en gång för c 2 år sedan. Bilen har gått 10700 mil och är nu inne på det tredje batteriet sedan november 2005 trots bra skötsel :???:
Så man kan undra vad som skiljer dessa bilar åt??