NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hej.

1. Vid byte av PDF ska man endast montera ett nytt (utbytes filter) Mycket viktigt att även nolla räknaren för när detta filter byttes, då bilen har olika strategier för regenerering beroende på hur länge sedan filtret byttes.

2. Kolla om denna räknare stämmer! Det tror jag inte att den gör på din bil. (Gissar att den nu står på 250 000 mil)

3. Testa att ladda en ECM nollning och ECM omladdning, om nu räknaren visar fel,
4. Hjälper ej detta så byter du ECM ( om det är dom jag tror att räknaren fått fnatt)
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja, då blir bilen olaglig.
Du måste anlita en icke auktoriserad verksta och riskerar att få problem vid mjukvaruuppdateringar.
Vad får du för garantier att motorn inte kommer att ta skada?
getsome skrev:Eller så kodar man bort skiten och slipper alla framtida problem.

Tog upp detta när jag besiktade bilen och de är medvetna om att det börjar komma fusk program och besiktningssnubben sa att de planerar att inskaffa verktyg för att verifiera regenererings funktionen och även andra detaljer som kan kodas bort. Han kanske bara snacka, men ju mer det skryts om detta på forum ju större blir väl risken. Uppdagas det blir det väl omedelbart körförbud och till tinget för miljöbrott.
Det är klart att det finns många andra aspekter också. Märks det vid en flygande besiktning eller vad det kallas eller vid bilprovningen så bör det ju bli ett ärende av det.
Dessutom måste ju bilen reg. besiktas igen. Vad kostar det då att få felet att verkligen lagas för att få igenom den hos Bilprovningen (för inga felkoder får ju finnas). Då rasar kostnaden iväg väldigt fort.

Sedan så bör väl resterande avgasdelar sotas mycket snabbare?

Frågan är också då, hur står är risken att det kommer upptäckas inom snar framtid? Allt är ju en chansning om man inte gör det på rätt sätt från början. Men jag förstår frustrationen, har vart där själv och lagt många timmar på skiten.
Användarvisningsbild
av CarMan
Min erfarenhet säger att folk är villiga att betala mycke pengar och tid på att gå runt ett fel, även om det faktiskt är billigare att laga felet.
Ja, jag var själv extremt nära själv. I mitt fall berodde det inte på pengarna även om det var jobbigt ekonomiskt utan det är att man vill se ett slut på problemet. Hade det vart så här: Byt denna delen så är felet fixat till 100%. Då hade det inte spelar någon större roll om det kostar 1000:- eller 5000:-. Bara problemet löser sig på ett bekvämt sätt.

Jag hoppas verkligen ägarna här lyckas lösa sina problem. Det finns egentligen inte så jättemånga alternativ att göra men kostsamt blir det när man måste gå på ECM/CEM. Det är synd att Volvo inte valt att ha fler givare eller bättre mjukvara för att känna igen återkommande regenereringar och kan varna föraren för det kan faktiskt få förödande konsekvenser om man inte gör något alls.
Användarvisningsbild
av CarMan
Men om det är det felet jag tror det är, så är det ju 2 mjukvaror och lite kontroller.
Det borde man klara på 3000:-
av getsome
Jag gör jobbet själv och motorn skadas definitivt inte , mer risk för skada med filtret kvar.
Bilen blir inte olaglig utan bara EURO3 klassad.
CarMan skrev:Ja, då blir bilen olaglig.
Du måste anlita en icke auktoriserad verksta och riskerar att få problem vid mjukvaruuppdateringar.
Vad får du för garantier att motorn inte kommer att ta skada?
getsome skrev: Bilen blir inte olaglig utan bara EURO3 klassad.
Ja, och du betalar väl bilskatt också för Euro3??? Du kör mao olagligt.

Om du inte har råd att underhålla en sådan här bil och köra den lagligt kan du likaväl skaffa dig en 740 i stället.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]