NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! ny här på forumet då jag nu köpt min första volvo, köpt mina föräldrars v50 -04 med 2.4 liters motorn och business paket, bilen är asfin och har bara gått 8100 mil (de kör inte så mycket) dock finns där två problem med bilen som dök upp för ca ett år sedan! Stereon funkar endast på mellanregister bak höger och diskant vänster, helt dött fram! kanske inte det viktigaste men gillar o ha allt fungerande! någon som känner igen något liknande på detta problem? Något som även inte funkar är cruise controllen, även den helt död, även om man trycker på cruise controll knappen på ratten lyser det inte upp något på displayen vid hastighetsmätaren! är detta ett vanligt fel på de tidiga v50 modellerna och någon som kan tipsa om vad det kan vara? även kollat lite på sänkningar samt fälgar och tänkte höra om någon som har erfarenhet vilka sänkningskit man ska köpa som håller bra kvalitet? Funkar de bra o köra 18" och 8" breda eller man ska hålla sig strikt till smalare fälgar? sorry för den kompakta texten men sitter på telefonen just nu!

MVH Karl johan Adnerhill :-DD
Tomas88 skrev:Hej och välkommen till forumet!

Vet inte om det är specifikt vanligt fel på V50 men generellt när farthållare strular så har jag hört att någon av pedalgivarna kan vara trasig.
Tackar Tackar! får ta o kanske testa o se om de dyker upp med en felkod.. tack för tipset!
Borde väl generera en felkod om pedalgivarna är sönder.
Be en Volvoverkstad eller någon som har Vida/Dice att plocka ut alla felkoder.

Vad gäller stereon så känns det antingen som kabelbrott eller glapp någonstans.
Dålig på V50:s ljudsystem men kolla om det finns en förstärkare. På V70 ligger den under passagerarstolen men jag har ingen aning om var den finns på en V50 (om den finns).
Dede skrev:Borde väl generera en felkod om pedalgivarna är sönder.
Be en Volvoverkstad eller någon som har Vida/Dice att plocka ut alla felkoder.

Vad gäller stereon så känns det antingen som kabelbrott eller glapp någonstans.
Dålig på V50:s ljudsystem men kolla om det finns en förstärkare. På V70 ligger den under passagerarstolen men jag har ingen aning om var den finns på en V50 (om den finns).
Tänkte boka en tid på Bilia och se om dom kan få fram någon felkod! Det med stereon har jag hört runt lite och de flesta tror att det ska vara slutsteget, bilen har inte "basic" systemet utan mellan paketet och då skulle där förmodligen vara ett slutsteg, var de befinner sig är dock en bra fråga men får väl ringa till Volvo imorgon och höra var de sitter så får man väl testa och byta ut det själv då de lär kosta skjortan på Volvo tyvärr... :-DD

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]