NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HCP
Farkosten är en V50 från 2005, 2.4i
Klonket uppstår när man lägger i backen och backar ut från parkeringen, och sedan när man lägger i 1;an och kör framåt.
Det är inte riktigt klonk som säger att något är löst, utan mer ett knak att något rör sig.

Vibrationerna ligger i 70-90 ungefär och blir riktigt galna i hårda inbromsningar från 110 i samma speed runt 90 och ned till 80 ungefär.
Vid normal inbromsning är det nästan inte kännbara vibrationer.

Har lyft upp bilen med domkraft, 2-pelarlyft och brytit och vridit i det mesta utan att bli något klokare.
Styrlederna ser inte slitna ut, inte heller något kännbart i dem.
Stående på backen är det inget spel i hjulen upp-ner, eller sida-sida, inte heller upphissad.
Försöker man röra lite så följer andra hjulet med eller så rör sig lederna, inga kännbara glapp alls.

Senaste volvon jag ägde var en 855;a så denna konstruktion är lite ny för mig, någon med tips på var jag ska börja?
Är detta något man känner först med alla hjulen i backen, så jag måste upp med den på en ramp kanske?

Felmässigt säger mig vibrationen att det är en styrled, men inte ögonen :)
Har kikat runt i forumet senaste månaden efter liknande bekymmer och testat, men inte lyckats kunna se samma fel på min kärra som andra haft.

Tips ?

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

vill veta mera om v60 2013-2014

Det enda relativt säkra motorvalet är […]