NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå.
Har märkt att bilen vibrerar vid lite gas, om jag tex kör 50-60km/h och håller foten lätt på gasen så blir det liksom ett dovt ljud/vibrationer, låter nästan som att 2 kugghjul försöker gå ihop med varandra och när man trycker mera på gasen så försvinner det, känns även som att gaspedalen vibrerar lite. Och detta endast när jag håller nera pedalen kanske 1cm från toppläge.
Var igår och bytte olja i växellådan inkl. sköljning och ny programvara, bilen började växla mycket finare och smartare men detta problem kvarstod.
Dom hittade även en felkod (CEM-3F93) Gaspedalgivare för låg signal.
Dom mätte upp värderna i gaspedalen och dom verkade vara som det ska, så gaspedalen byttes inte.
Kan det vara pedalen som gör detta? Får försöka läsa felkoder igen och se om den har gett samma kod igen.

Har ni nån aning vad det kan bero på? Oerhört tacksam för svar!

Mvh Jonas
Jo men det här låter inte som drivaxlar, när det händer så känns/låter det som att man kör för långt ut till sidan av vägrenen vars det finns "säkerhetsgropar", kommer inte på rätta namnet nu men ni förstår säkert. Så låter det och känns fast inte riktigt lika mycket som om man skulle köra där på riktigt.
Nåjaa får väl börja med gaspedalen och testa ifall den kan vara boven i detta, måste ju börja nånstans! :)
Om inte nån av er ännu har nå bra förslag!
Spånar lite:
Går det att säga om ljudet är varvtalsberoende eller hastighetsberoende??

Kan du köra "manuellt" och låsa växel mellan 3/4/5, uppstår ljudet/vibrationen då?

Har själv letat vibrationer i 2.5 år som bland annat yttrat sig som vibrationer vid medellast (min tolkning att den drar i sig lite kylvatten om turbon inte laddar i insugningsfas), verkar som jag slutligen hittat svaret i ett mycket litet läckage i topplockspackningen. Kolla färg/lukta på kylarvattnet, låt någon torrvarva motorn och titta samtidigt i kylarbehållaren om det bubblar.

Hur ser dina motorfästen ut? Känn ex med fingrarna under kanten det högra främre (i bilens färdriktning).

Gör en ljudinspelning av motorn vid torrvarvning med appen Audio Recorder(OBS ingen komprimering) https://play.google.com/store/apps/deta ... iorecorder Analysera filen i Sonic Visualiser, http://www.sonicvisualiser.org/download.html . Lyssna med "låg hastighet", leta efter mönster som upprepar sig med period på 5 pulser.
Jag skulle säga att det är vid hastighet, det är liksom att bilen inte hittar rätta växeln just när man kör ca. 50-60km/h, har märkt att varvatel pendlar något mellan 1100-1400rpm vid lite gas just vid den hastigheten. Växlarn man "manuelt" så är det inga problem, med vibrationer alltså. Och så känns det som att bilen växlar 2 gånger på både 3ans och 4ans växel, är det nån sorts overdrive? Motorfästema blev kontrollerade vid oljebytet i lådan och det såg bra ut och kylarvätskan är som den ska vara.

Hur snabbt reagerar en sån här bil på gasen igentligen? Testade trycka gaspedalen i botten så snabbt jag bara kunde, och det blev ingen reaktion på varvtalet då.
Jag har just bytt olja + ny programvara i lådan. Ca. 120mil sen. Men kan det vara möjligt om gaspedalen börjar vara slut att den ger så dålig signal till själva styrdonet för automatlådan? Att den inte riktigt vet vad den ska göra?
Är ganska dålig just på automatlådor och kan inte felsöka själv, och vill gärna inte föra den till volvo hela tiden, kostar ju en del..

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]