NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ZuuFerr
#974073
Hej
Håller på med ett motorbyte efter att motorn rusat ihjäl sig, fått tag på en motor från en -07.
Frågan är om spridarna är individuella och det måste till en programmering för att motorn skall fungera? Har möjlighet att flytta allt från motorn som rusat (inklusive dator) alternativt behålla spridarna som sitter på fungerande motorn.
Fråga två blir hur jag ser om spridarna i motorn som rusat är i fungerande skick eller ej?
av Perra_367
#975216
Hej,

Fråga 1: På varje spridare finns ett nummer, det kan stå 4, 5 eller 6. För att systemet skall fungera behöver alla 4 spridare vara av samma klass, på min bil är det klass 5 (jag tror att det är det normala). Om man byter klass på spridarna (har fått för mig att klass 6 kan ge högre kapacitet i spridare, men är ej säker, någon får gärna bekräfta) så går detta att programmera om med VIDA (diagnostik / ECM / optimeringsparametrar??)

Fråga 2: Det går inte att se på spridarna om dom är ok eller inte. Du skulle kunna göra ett "leak-back"-test, man ser då till att returflödet från varje spridare leds ner i en burk och kontrollerar att spridarna ger ungefär lika mycket läck-flöde. Däremot är detta test inte fullvärdigt (inte hundra på vilka slutsatser man kan dra om man skulle se olika flöde, eller för den delen att man med säkerhet kan säga att spridarna är ok om de ger liknande flöde).

Det billigaste sättet att testa spridare är att köra med bilen, känns den bra i tryck, jämn gång, ingen rök, startar bra med mera, ja då är nog spridarna bra också. Har du någon av ovan symptom, då kan det vara spridarna som ligger bakom och då får du lämna in dom till en specialistfirma som kontrollerar dom (kostar från 500:- per spridare för rengöring och kontroll).
av ZuuFerr
#977494
Tack för svar, har kommit fram till ungefär samma saker. Det som Volvo menar på är att varje spridare har en individuell "sprutbild" och att det är detta som datorn då vill veta, dvs. hur ser insprutet ut på respektive cylinder. Frågade mindre verkstad som jobbar en hel del med Volvo och de var mer av åsikten att prova enligt ovan och upplevs bilen konstig/avvikande så gör de en spidarkonfiguration (kostar bara någon hundring).
Fått samma prisuppgift, 500kr/spridaren, för att testa, från 2000kr för att laga. Ny från 2900kr.
av Perra_367
#977499
Frågan är då vad vad Volvo, och för den delen även den andra verkstaden menar?? Vad jag vet kan man göra två åtgärder som kan koppla mot detta i Vida,

1. Programmering av optimeringsparametrar (välj om samtliga dina spridare är av klass 4, 5 eller 6),
2. Nollställning av adaptionsvärden

Var precis ute och körde med min bil för första gången efter att jag skiftat ut två stycken spridare cyl. 2 och 3. Enligt verkstaden som gjorde rent mina spridare var det fel "impedans" på två av mina spridare (nu utbytta), oklart hur detta direkt påverkade spridaren mer än att det kunde stämma in som källa till mina ryck/vibrationer vid vissa driftfall.

Jag tyckte att motorn speciellt i början gick lite "hårt" med antydan till lite ojämn gång, men att detta blev bättre under provturen. Jag antar att det var resultatet av någon typ av adaption. Jag skall iallafall pröva att nollställa adaptionen innan nästa tur för att kanske få en mer "fullständig" adaption (om det nu är detta som styrs av själva adaptionen).

Jag beställde mina två ersättningsspridare från Ebay-tyskland, 1500:- stycket, dock tillkommer frakt för att skicka ner mina, har inte gjort detta ännu, så vet ej slutkostnad.

Då har ju xbb en väldigt bekväm ([…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hittade 10mm djupt ytterligare. Detta är slut[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Drog du åt bärarmarna med bilen upphiss[…]

Airbag

Jag har en S60 T 01a, som jag har fått prob[…]