NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej körde idag med bilen startade o stanna o så man brukar göra. Är sen när jag är på väg hem så bara dog allt o hela bilen i 80km i tim.
Rullar till sidan. Försöker starta men då död. Fick star hjälp å då startade den men inget på instrumentpanelen funkade fast bilen va igång. Prövade gasa hände inget men bilen va fortfarande igång. Vi stängde av bilen o skulle starta den igen då gick den ej igång. Bytade batteriet för typ 1.5 år sedan. Bogserade hem den har laddat batteriet o nu startar den som vanligt!
Någon som vet felet??? Har inte visat en gnutta till att nått ska ha varit fel Innan detta hände.
vågar dock ej lita på att den inte bara dör när man kanske gör en omkörning.
Ska lämna till volvo o felsökning på måndag men tänkte ändå höra här.
fab99 skrev:Hej körde idag med bilen startade o stanna o så man brukar göra. Är sen när jag är på väg hem så bara dog allt o hela bilen i 80km i tim.
Rullar till sidan. Försöker starta men då död. Fick star hjälp å då startade den men inget på instrumentpanelen funkade fast bilen va igång. Prövade gasa hände inget men bilen va fortfarande igång. Vi stängde av bilen o skulle starta den igen då gick den ej igång. Bytade batteriet för typ 1.5 år sedan. Bogserade hem den har laddat batteriet o nu startar den som vanligt!
Någon som vet felet??? Har inte visat en gnutta till att nått ska ha varit fel Innan detta hände.
vågar dock ej lita på att den inte bara dör när man kanske gör en omkörning.
Ska lämna till volvo o felsökning på måndag men tänkte ändå höra här.
Börja med att kolla så att generatorn laddar som den ska.
fab99 skrev:Är lite min tanke oxå. Kan man mäta det hemma om den laddar med mätverktyg eller det måste man koppla upp med data?
Du mäter på batteriet när du startat bilen med en vanlig multimeter. Värdet bör ligga runt 13-15 V om jag inte minns helt fel.
En tångamperemeter är bra att ha , kan även kolla om du har läckströmmar med avstängd motor. Skumt om all el plötsligt lagt av vid körning utan att du fått larm om el fel i instrumentpanelen. Glapp i någon jord anslutning?
Spolning av automatlåda

Aja men den kan väl lika gärna rasa f&[…]

Trådens rubrik är vad man har gjort f&[…]

Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]