NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smokeybandit
Hej,

Jag är lite sugen på att köpa antingen C30 eller C70. Vad jag väljer handlar nog om snarast om jag hittar en rätt utrustad C70 med rätt motor under min budget i höst (hoppas på höstpriser) eller inte.

Jag har dock ett par frågor:

För mig är det ett krav att kunna koppla mobilen till ljudsystemet. Line-in, AUX eller helst A2DP bluetooth samt att ljudsystemet låter bra.

Jag har inget krav på årsmodell i övrigt, men vilka årsmodeller kan jag inte välja för att lyckas med ovanstående?

Min ursprungliga tanke är:

C70 (eller C30) med helst T5-motorn, Dynaudio-systemet helst (för ljudkvaliteten om jag löser uppspelning). GPS är irrelevant, men en bonus.
Skinnklädsel ett direkt krav, och med preferens för automatlåda.

Frågan är då helt enkelt vad jag inte kan välja för att mitt ljudkrav skall uppfyllas?
Jag har vid några tillfällen kört hyrbilar där jag inte kunnat koppla in mobil/ipad för ljud i alldeles för många mil och det driver mig smått till vansinne. FM-sändare har jag testat och det är en nödlösning jag helst undviker då ljudkvaliteten är under all kritik.

Min sista fråga är hur pass mycket sämre HIgh Performance är mot Dynaudio-systemet och vilken påverkan det får för mina inkopplingsmöjligheter.

Tacksam för er hjälp!

/Vilsen blivande Volvo-ägare
Skall också tilläggas att jag om det finns line-in tänker använda en sådan här lösning, så finns inte BT med A2DP från början så är detta nästan att föredra framför USB förutom att man inte kan byta låt på ratten. Även i nya volvo har jag problem att använda USB-interfacet för ny iPhone så jag litar inte på att det kommer fungera smärtfritt i en gammal Volvo.

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobi ... 0974.6078/
Användarvisningsbild
av svergie2
smokeybandit skrev:Skall också tilläggas att jag om det finns line-in tänker använda en sådan här lösning, så finns inte BT med A2DP från början så är detta nästan att föredra framför USB förutom att man inte kan byta låt på ratten. Även i nya volvo har jag problem att använda USB-interfacet för ny iPhone så jag litar inte på att det kommer fungera smärtfritt i en gammal Volvo.

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobi ... 0974.6078/
Vet att Bluetooth kom i MY12, budget? :)
Vill helst klara mig på 100k blankt, men rätt bil med riktigt lite mil på mätaren och 6-12mån begagnadgaranti från dealer kan jag sträcka mig till 150. Privat kommer jag inte betala mer än ~110-120, alls.

Med begränsad erfarenhet av det så tänker jag: Lägre antal mil => färre problem på en i övrigt välskött bil.
Så siktar på intervallet <12000 mil inledningsvis.
Som svergie2 nämner så kom blåtandvarianten med musikstreaming först MY12 och då räcker inte din budget på långa vägar. Innan fanns blåtand men då bara för samtal, ej musik.
Jag vill minnas att AUX kom som standard vid 2008 om High Performance-paketet lades till, USB finns nog i sällsynta fall på dessa, annars får man förmodligen hoppa upp till en Summum-utrustad kärra med Premium Sound, då BÖR AUX samt USB finnas. Åker du och spanar på kärror så lyft på armstödet, däri sitter de på MY08+.
Vet flertalet som kör med just den Belkin-dongeln du länkade och jag har provat liknande varianter och det fungerar fint (avsevärt bättre kvalité än en FM-sändare förstås) men jag stör mig på att inte kunna använda ratt-knapparna.

Edit: Med Summum så får du också skinn som standard om inte första ägaren gjorde någon idiotisk ändring, det fanns som tillval till KInetic och Momentum men de växer inte på träd.
Edit2: Denna rör nog på sig.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C ... ?ca=11&w=3
grillchips skrev:Som svergie2 nämner så kom blåtandvarianten med musikstreaming först MY12 och då räcker inte din budget på långa vägar. Innan fanns blåtand men då bara för samtal, ej musik.
Jag vill minnas att AUX kom som standard vid 2008 om High Performance-paketet lades till, USB finns nog i sällsynta fall på dessa, annars får man förmodligen hoppa upp till en Summum-utrustad kärra med Premium Sound, då BÖR AUX samt USB finnas. Åker du och spanar på kärror så lyft på armstödet, däri sitter de på MY08+.
Vet flertalet som kör med just den Belkin-dongeln du länkade och jag har provat liknande varianter och det fungerar fint (avsevärt bättre kvalité än en FM-sändare förstås) men jag stör mig på att inte kunna använda ratt-knapparna.

Edit: Med Summum så får du också skinn som standard om inte första ägaren gjorde någon idiotisk ändring, det fanns som tillval till KInetic och Momentum men de växer inte på träd.
Edit2: Denna rör nog på sig.
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_C ... ?ca=11&w=3
Stort tack för uttömmande svar.

Dvs, BT kan jag glömma, men en Belkin-dongel påhängd på AUX kan fortfarande rymmas inom budget. Visst, trist att inte kunna bruka rattknapparna för annat än volym, men det är inte värt några tiotusen för den funktionen. Däremot är det lätt värt några tusen extra för att inte tvingas lyssna på radio eller bränna CD hela tiden, eller köra med headset om man vill snacka i telefon...

Den C30n var trevlig även om jag verkligen undrar hur många mil motorn tål innan haveri :D

Det är en summun-utrustad kärra jag söker. Optimalt är en MY08 (med rätt tillv.datum) eller MY09 (faceliften är sanslöst mkt dyrare), med summum, gps och premium sound samt automat och T5-spisen. Då kan jag även köra Polestar-optimering på den.

En tilläggsfråga. Är det någon som har pejling på ungefär hur mycket billigare C70N brukar vara på hösten jämfört med nu?
Är det ens någon skillnad?
Ja precis, det går att leva med. Jag körde en BT-dongel till min ett tag och har även ett mobilfäste i AC-gallret i mitten av brädan så det gick ganska smärtfritt att byta låt om man så ville, utan att tappa alltför mycket fokus från körningen. Enda nackdelen var att min dongel inte gick att ladda samtidigt som den användes varpå hela processen mest blir bökig.

Absolut, också skeptisk till livslängden på den motorn, det är inte många P1-kärror runt om i världen som har den setupen så det finns inte överdrivet mycket statistik. Men kul är den nog! :D

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]