- fre 24 apr 2015, 19:18
#968604
...och med "hur mycket motorn tål" menas alltså, hur mycket E85 man kan tanka utan att motorn får några driftstörningar.
Driftstörningar på motorn som beror på att motorns styrdator inte är programmerad att kunna kompensera (feta på) luft/bränsleblandningen tillräckligt för att motorn ska gå optimalt på E85. Detta är något som går att åtgärda med det vi kalla konvertering. Det finns flera metoder, men Piggy-back är nog den vanligaste.
Rådlös skrev:Och samtidigt vet man var brytpunkten ligger. Alltså hur mycket E85 motorn tål.(min formatering ovan)
...och med "hur mycket motorn tål" menas alltså, hur mycket E85 man kan tanka utan att motorn får några driftstörningar.
Driftstörningar på motorn som beror på att motorns styrdator inte är programmerad att kunna kompensera (feta på) luft/bränsleblandningen tillräckligt för att motorn ska gå optimalt på E85. Detta är något som går att åtgärda med det vi kalla konvertering. Det finns flera metoder, men Piggy-back är nog den vanligaste.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...