NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euro0192
Hejsan

Jag hade tänkt att byta grill på min S40 -08 till den med det större Volvo emblemet på.

Min fråga är, kan man byta detta själv? Är det enkelt, eller är det något som är rekommenderat att lämna in?

Tack på förhand för svar :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
euro0192 skrev:Hejsan

Jag hade tänkt att byta grill på min S40 -08 till den med det större Volvo emblemet på.

Min fråga är, kan man byta detta själv? Är det enkelt, eller är det något som är rekommenderat att lämna in?

Tack på förhand för svar :)
Klarade jag det gör du det, tar inte lång tid, googla byta grill V50 så får du fram någon film från Youtube. :D
Sök hellre på V50 då denna enbart fanns mellan 04-12, S40 fanns ju från 96-12 i två helt olika karosser, finns alltså lite mindre spann samt att det rullar fler V50 än S40 i Sverige.

Jag utgick från denna videon
men var lite mer "varsam"
av euro0192
Tack för svar :)
Men är det samma procedur för en modell från 2008? Det var då faceliftet kom, och då ser grillen lite annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av grillchips
Proceduren är densamma, grillen sitter fast på samma sätt.
Här är ett annat alternativ som jag använt mig av ett flertal gånger, det är absolut INTE så enkelt som i videon men principen är mer eller mindre densamma. Dock är nog risken större att man råkar repa lacken om man inte är försiktig.

Det är samma metod som Volvo själv "säger" att man ska använda sig av, sen är det väl upp till en själv vad som anses enklast.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... V50%202008
Användarvisningsbild
av P210
Jag klippte till åtta plastremsor 2x10cm ur ett lock från en GB bigpack glassburk som jag stack in för att dels hitta clipsen och sedan skydda lacken när jag sedan stack in en smörkniv mellan dessa och grillen för att lossa clipsen.
Är du inte rädd om den gamla grillen kan bara bara trä in fingrarna och slita till...clipsen lossnar till slut och plasten i kofångaren är seg! har anammat det på skroten någon gång.. Men den gamla grillen kan man "hotta upp" med ett löst nytt stort järnmärke för 350:- och sedan sälja vidare och tjäna en slant på annars!
av euro0192
Fick grillen idag, och efter drygt 2 timmars försök så gav jag upp.
På Bilia hävdade de att det bara skulle vara två pluggar man tar bort i botten på bilen och sedan tar bort grillen därifrån när det gäller modellen från 08 och uppåt.
Det blir nog till att lämna in bilen för detta.
Användarvisningsbild
av P210
De har fel, det är tio clips som ska lyftas, kolla på din nya grill så ser du dem, du måste in rätt långt med smörkniven eller var du använder;
Bild
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]