NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burton666
Jag köpte en Volvo V50 1.8F 2007 för ganska precis ett år sedan som nu har rullat lite drygt 14000mil. Serviceboken var fullstämplad fram tills jag köpte den men jag har inga planer på att fortsätta att serva den på verkstad utan tänkte göra det själv.

Om man bortser från olja/filter/tändstift vad brukar man mer byta ?
av Rådlös
Det var en märklig servicebok som slutar på 14000 mil. Den borde nog täcka in det tredubbla. Har du kollat om alla sidorna finns med i boken? Någon kan ju ha haft något fuffens för sig med mätarställningen? Kolla med dom tidigare besiktningsprotokollen.
Hursomhelst, olja och oljefilter skall bytas var 1000 mil. Det finns en lång rad med kontrollpunkter och vissa av dom skall naturligtvis åtgärdas vid behov som t.ex bromsvätska, kylarvätska, servoolja, kopplingsolja etc. etc. Hjälpaggregatremmen skall bytas vid 10 år.
Om du nu har tänkt att behålla den här bilen och köra den ett obestämt antal år framöver, så är det en god ide att låta en verkstad ta hand om detta. Det behöver inte vara en Volvoverkstad. Alla verkstäder har tillgång till rätt serviceschema så det blir rätt om verkstaden i sig själv är seriös.
av burton666
Rådlös skrev:Det var en märklig servicebok som slutar på 14000 mil. Den borde nog täcka in det tredubbla. Har du kollat om alla sidorna finns med i boken? Någon kan ju ha haft något fuffens för sig med mätarställningen? Kolla med dom tidigare besiktningsprotokollen.
Hursomhelst, olja och oljefilter skall bytas var 1000 mil. Det finns en lång rad med kontrollpunkter och vissa av dom skall naturligtvis åtgärdas vid behov som t.ex bromsvätska, kylarvätska, servoolja, kopplingsolja etc. etc. Hjälpaggregatremmen skall bytas vid 10 år.
Om du nu har tänkt att behålla den här bilen och köra den ett obestämt antal år framöver, så är det en god ide att låta en verkstad ta hand om detta. Det behöver inte vara en Volvoverkstad. Alla verkstäder har tillgång till rätt serviceschema så det blir rätt om verkstaden i sig själv är seriös.
Det var jag som uttryckte mig lite dåligt, jag menade att den förra ägaren hade följt service-intervallerna och fått "boken" stämplad enda fram tills jag köpte den.
av Kimmen90
Jag servar min själv, kör med Castrol olja + originaldelar . Följer serviceschema som jag fick från Volvo. När jag kommer till en punkt i schemat som kräver mer erfarenhet lämnar jag in bilen. Tex bromsbyte, div oljor och vätskor.
av Rådlös
OK! Burton666, jag förstår. Om du skall behålla bilen i en överskådlig framtid, så kan du nog fixa servicen själv. Men tänker du byta in den och få något för den, så skall du nog se till att det finns stämplar i boken. Det minsta du kan göra är att spara alla kvitton på delar och jobb som du har lagt på bilen. Då kan du vid någon framtida försäljning eller försäkringsärende, säga att "Detta och detta har jag bytt/fixat. Titta här, kvittona finns och jag har t.o.m noterat mätarställning och datum!"
Men kom ihåg: Olje- och filterbyte var 1000 mil. Övrig service var 2000 mil, där också olje- och filterbytet ingår.
Och det räcker inte att försöka slingra sig undan med "Men jag har ju bara kört på bensin!" Detta resonemanget håller inte för en Volvoverkstad eller försäkringsbolag.
av kvillebäck
Om två år är bilen tio är gammal. Personligen tycker jag att skicket säger mycket mer än servicebokens stämplar på så gamla bilar. Alla har olika erfarenheter och du kanske förlorar en viss kundgrupp som söker verkstadstämplar vid alla serviceintervaller i serviceboken när de köper tioåriga bilar. Om du inriktar dig på att sälja till någon av alla de andra spekulanterna så kommer du ändå hitta någon som betalar bra för en välskött bil när det är dags att byta.
av Rådlös
Jag grundar min inställning på två händelser. Det ena, ett solklart fall. Vi hade leasingbilar på jobbet (resemontörer) men firman ville avveckla detta av budgetskäl. Dom som ville fick lösa in sina bilar mot ett gällande marknadsvärde satt av en auktoriserad bilhandlare. Det handlade i mitt fall om en Volvo 245 -92 som hade gått ungefär 7000 mil i de läget. Jag åkte till närmaste Volvohandlare och beskrev mitt ärende. Det första handlaren frågade efter var serviceboken. Han bläddrade i den och kollade runt bilen. OBS! Han provkörde den inte utan litade blint på att motor och transmission etc. etc. var i gott skick med boken som "underlag" för det antagandet.
Den andra händelsen är mycket äldre. Jag hade en Volvo 145 -69. Den blev påkörd och ganska illa tilltygad. Detta var någon gång början på 80-talet. Motpartens försäkringsbolag erbjöd mig ett par tusen och att dom skulle behålla bilen. Till saken hör att motorn var nyligen renoverad med nya lager och ringar etc. etc. En mycket kunnig på området hade gjort det, men han hade råkat i onåd med skatteverket och gjorde sådana här jobb utan kvitto eller bokföring. Alltså kunde jag inte föra fram att bara motorn i min demolerade bil var värd en tusenlapp eller två.
Historien har en fortsättning där, men det kan vi ta en annan gång. Men jag hade alltså inga argument att komma med vad det gäller bilens eventuella bruksvärde. Försäkringsbolaget såg den ju naturligtvis som en skrothög och utgick i från det (i det läget).
Antag att jag hade haft ett kvitto på renoveringen. Då hade jag ju kunnat åberopa åtminstone det värdet. Nu hade jag inte det och då är det ju jättelätt för ett försäkringsbolag att säga "Den skräphögen är inte värd mer än administrationen att skrota den!"
Därför, som jag säger längre upp i tråden, spara alla kvitton och dokumentation om man inte låter Volvos databas ta hand om det. För en sådan databas finns. Det har jag också fått bevis på. Men det är också en annan historia.
av kvillebäck
Så har aldrig mitt försäkringsbolag agerat men det finns ju flera bolag. För mig är inga reparationer, renoveringar eller utbytta delar värdehöjande när fordonet skall lösas. Det finns bara sänkande faktorer utifrån ett helt fungerande fordon.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]