NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
Har problem med dieselvärmaren.
Har en V50-10 som rullat 8500
när man tar direktstart så startar kup'e fläkten men inget annat.

Har inga felkoder vid utläsning via Vida, vilket jag kan tycka vara konstigt.
Någon som har något tips innan man börjar prata med verkstad.

Som det är nu så går inte motorn upp i temp om det är kallt ute, hur farligt är det för motor etc..

Hade div felkoder på avgasreningen så jag rengjorde EGR ventilen samt att jag vart tvungen att byta
spjällhuset som jag misstänker gick sönder pga för kall motor.
Användarvisningsbild
av skalman65
Var just ute och letade reda på var man gjorde det, och brännaren hoppade igång eller något åt det hållet. Det lät ganska illa knacka både från tank och motor rum samt luktade ganska illa. Lät den gå en stund innan jag valde att slå av den, körde ut bilen ur garaget i förhoppning att få igång brännaren normalt men samma visa. Vågar man pröva att låta brännaren startas via. Vida och låta den gå och ett tag förhoppning brännas ur.
Användarvisningsbild
av P210
Startar den via VIDA måste det ju betyda att det går bra att provköra den.. låt den gå tills den borde blivit varm och förbränner bra.
Lite hjälp kanske:
Workshop manual till Webasto Thermo Top V:
http://www.lrch.nl/sites/default/files/ ... _Top_V.pdf
Bild
Här är startsekvensen;
Bild
Lyssnar man noga när allt fungerar som det ska så hör man först att fläkten i värmaren surrar till, sedan det tickande ljudet bakifrån då bränslepumpen går igång och fläktens frustande när den försöker tända.
Användarvisningsbild
av skalman65
Gjorde ett par försök att få igång brännaren, för att låta den gå men varje försök men den stannande innan den hade kommit igång ordentligt. Lämnade in den och fick veta att en termostat hade gått sönder stod på 121 grader hela tiden.
Så äntligen fungerar brännaren igen.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]