NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoLarry
Hej.

Råkade tanka 10L bensin i en V50 drive där det redan var en halv tank diesel i.

Ringde en kompis och han sa att jag kunde fylla upp resten med diesel och att det inte skulle vara några problem sen? och tanka upp 10 liter när man kört upp 10 liter diesel för att spä ut det.

Vad tror ni?
håll på en halvliter 2-taktsolja och tanka ofta närmsta veckan så bör du inte märka av mer än lite onormalt tomgångsljud.
av getsome
instämmer med tidigare postare i med 2 takts olja typ 1/2 liter och kör.. Känner en som råkade tanka duktigt fel , 30 l i 50 liters tank med 95 oktanig (på en dieselbil) , insåg sitt misstag 1 dag senare och den bilen lever än och ja detta är en common rail motor också.
Är man orolig är väl det bästa att kolla med försäkringsbolaget först å se så att det inte blir dyrare osv om något händer? Men kör lite å tanka igen hade jag gjort samt kört dieselvärmaren samtidigt :)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Så du riskerar förstöra dieselvärmaren också.
Det vettefasen om jag hade vågat köra med detta i en bil som är värd mer än 50kkr.
Om det varit nån enstaka liter så kanske men 10 liter på... hur stor är tanken? 60-70l? Blir i alla fall ca 15% av fel bränsle.

Kan dock påpeka att jag själv inte är någon expert eller har egen erfarenhet av detta.

Vad kostar det att tömma tanken?
Tomas88 skrev:Så du riskerar förstöra dieselvärmaren också.
Det vettefasen om jag hade vågat köra med detta i en bil som är värd mer än 50kkr.
Om det varit nån enstaka liter så kanske men 10 liter på... hur stor är tanken? 60-70l? Blir i alla fall ca 15% av fel bränsle.

Kan dock påpeka att jag själv inte är någon expert eller har egen erfarenhet av detta.

Vad kostar det att tömma tanken?
Värmaren bör inte vara lika känslig som "bilens" komponenter? Det är ju bara en flamvakt glödstift i princip? Det är ju inga spridare och direkt dyra högtryckpumpar...
Tror(vet inte) att dieselvärmaren klarar sig bra mycket bättre än bilen faktiskt :)

Men som sagt som jag skrev, bäst är väl att kontrollera med försäkringsbolaget först och sedan avgöra osv.

Min V50 rymmer endast 52 liter så det blir ca 20% fel bränsle på en full tank. Det är ganska mycket faktiskt.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]