NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

timebandit skrev:
Sierra94 skrev:Då kan du ju byta pinnbult i det gamla och ha det i reserv då ;-)
Har funderat på tanken faktiskt men osäker. Lyckas jag renovera gängorna så kanske :)

Köpte gängsnitt osv. På Biltema, mest för att leka lite å prova. Vet att dom kanske inte världens bästa men borde fungera ett tag iaf.

Så jag provade faktiskt på en av bultarna för en stund sedan men det väldigt trögt. Skall det verkligen vara så trögt? Skall fortsätta senare och prova att köra hela bulten ändå. Dock har jag inte riktigt rengjort gängorna först vilket man kanske borde :)
Har ingen aning om vilken gängtyp det är på bultarna, men du kanske har fel stigning om det går trögt. Ha alltid lite olja till hands vid gängning.

Konstigt att gängorna gått, bultarna brukar ju gå av om man drar för hårt. Mina är fortfarande som nya efter snart 10 år, med då har de enbart dragits för hand och fettats in varje gång.
Skall prova igen, inte omöjligt att något är fel typ.
Har ägt bilen i 4 år snart tror jag och har aldrig hållt efter gängor eller muttrar, inte ens fettat in... Skall börja med det nu :)

Vilken olja som helst borde väl fungera? Räcker väl att oljan smörjer för värme blir det aldrig när det går långsamt för hand.

Köpte en ny stålborste också för att testa göra rent innan användning av gängsnittet.
Edit

Provade igen men det fungerar inte.
Det är M12x1.5 men gängsnittet från Biltema duger inte iaf så ni vet.
Mekonomen säljer en del lösa gängsnitt, kanske kan kolla om deras fungerar. Har ju gamla navet kvar att kanske få prova på...
Det borde fungera med biltemas men kanske för dålig kvalitet?
Ha på lite olja när du använder snittet. Då går det lättare och sliter inte så mkt på snittet.
Provade dessvärre med olja... Fungerar inte bra på någon av dom 5 bulten på gamla navet.
Funderar på om gängsnittet är av dålig kvalitét?
Det kan vara tungt att dra större gängor. Jag gjorde M10 pinnbultar av slätt rundstål och det gick trögt som attan, men det blev bra.

Jag har aldrig dragit större än 10mm och kan tänka mig att M12 går trögt även om det är lite villgäng som skall karvas till. Gissar även att hjulbulten är gjord i ett hårt gods som ytterligare försvårar.

Olja måste det vara för att få så skonsam friktion som möjligt.

De flesta gängsnitt som säljs brukar funka bra och det skiljer inte så mycket i resultatet mellan SKF eller Biltemas M5, M6 M8 tappar, jag har bägge fabrikaten.
dieselputte skrev:Det kan vara tungt att dra större gängor. Jag gjorde M10 pinnbultar av slätt rundstål och det gick trögt som attan, men det blev bra.

Jag har aldrig dragit större än 10mm och kan tänka mig att M12 går trögt även om det är lite villgäng som skall karvas till. Gissar även att hjulbulten är gjord i ett hårt gods som ytterligare försvårar.

Olja måste det vara för att få så skonsam friktion som möjligt.

De flesta gängsnitt som säljs brukar funka bra och det skiljer inte så mycket i resultatet mellan SKF eller Biltemas M5, M6 M8 tappar, jag har bägge fabrikaten.

Jag har bara använt mig av mindre gänggrejor, max M6 så jag kan inte säga så mycket :)
Vet inte vad den heter men den man lägger gängsnittet i för att snurra med typ, den har för långa armar så den slår i alla andra pinnbultar på navet så den går ju inte att använda... Vart riktigt jobbigt med en polygrip faktiskt.
Kom som sagt inte så långt men det var inga problem för muttern att fästa som den skulle iaf. Gick fint och smidigt.

Det kan mycket väl vara som du skriver om att stålet/järnet pinnbultarna är gjorda av är väldigt hårda och det borde dom väl ändå vara antar jag. Då tar det lång tid att renovera gängor :( Nästan värt att byta nav vid problem istället och försöka underhålla det så gott det går tills dom blir för slitna...
Den heter gängkloppa, de för tappar heter svängjärn :-) sköter du gängen och smörjer den och byter muttern i tid om/när den går tungt eller gått på lite snett så slipper man oftast trasiga pinnbultar. På jobbet renoverar vi ofta gängor ända upp till m30 och ibland ännu större. Ibland med gängfil eller snitt men också med ställbara gängrenoveringsverktyg. På stora axeltappar på valsar mm. Då kan det vara upp till 100 mm stora gängor med fin stigning.
Sierra94 skrev:Den heter gängkloppa, de för tappar heter svängjärn :-) sköter du gängen och smörjer den och byter muttern i tid om/när den går tungt eller gått på lite snett så slipper man oftast trasiga pinnbultar. På jobbet renoverar vi ofta gängor ända upp till m30 och ibland ännu större. Ibland med gängfil eller snitt men också med ställbara gängrenoveringsverktyg. På stora axeltappar på valsar mm. Då kan det vara upp till 100 mm stora gängor med fin stigning.
Hehe tack :) :) Skulle haft en Gängkloppa med kortare armar, mycket kortare så kanske det hade blivit lite enklare. Men skall idag försöka borsta rent, tvätta rent osv så gott jag kan idag. Tar nog en värmepistol å värmer lite för att kunna borsta bort lite extra mycket skit och sedan kommer jag sköta detta varje gång jag lossar muttrar :)

Köpte 20 nya muttrar igår, vissa av dom gamla såg inte så fina ut varken i gängor eller i utseendet på utsidan :) Kan ju inte blanda nya å gamla så då byter man alla :)

Edit: Nu sitter sommardäcken på! Fasen vad skönt! :) Rengjorde alla pinnbultarna med stålborste och torkade av med starkt rengöringsmedel. Fettade in muttrarna med lithiumfett. Var inga konstigheter någonstans iaf och det var skönt!
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]