NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maxvar
Hej!

Var ute och körde igår. När jag skulle parkera bilen fick jag inte ut nyckeln ur tändningslåset. Den går att vrida på upp till 3:an, men stannar precis innan 0:an så att jag inte får ut nyckeln. Det innebär att jag kan starta och stänga av motorn, men att elen fortfarande är på när jag stängt av motorn.

Jag har dragit bort polerna på batteriet så att inte det inte laddas ur.

Bilen är en V50 -04 med manuell växel.

Någon som hört talas om något liknande?

Hur svårt är det att byta tändningslås på en V50 -04? Behöver man koda om om jag lyckas byta tändningslåset? Jag har öppnat upp bitar av panelen,

men tändningslåset sitter illa till och det är svårt att se hur man skulle kunna byta den.

/Magnus

Tacksam för svar.
Verkar lätt att komma åt tändningslåset. Iaf enligt volvos monteriningsanvisning för alkolås. Verkar som att man kommer åt den genom att lossa på en panel.

Läs monteringsanvisningen på:
http://accessories.volvocars.com/sv-se ---> Välj din bil ---> V50 2004 ---> Monteringsanvisningar ---> Sök på alkolås ---> TADAA!!
Micce1980 skrev:Verkar lätt att komma åt tändningslåset. Iaf enligt volvos monteriningsanvisning för alkolås. Verkar som att man kommer åt den genom att lossa på en panel.

Läs monteringsanvisningen på:
http://accessories.volvocars.com/sv-se ---> Välj din bil ---> V50 2004 ---> Monteringsanvisningar ---> Sök på alkolås ---> TADAA!!
Tack för att du tog dig tid att svara!!!

Just den panelen som står i monteringsanvisningarna hade jag lossat, men inte tittat i rätt vinkel. Nu såg jag två skruvar som håller fast tändningslåset. Hinner inte göra det idag, utan får göra det i morgon. Återkommer då och berättar hur det gick. Tack än en gång!

/Magnus
Hittade denna text på forumet innan med förresten efter jag postat det förra men glömde posta den.

"kan du skruva själv så åk ut till skroten och ta från en nyare typ 2010/2011 och byt själv men man måste demontera MYCKET för att byta det (kombiinstrument , CEM , ramen runt radion , ev hela radion och helst flytta hela mittkonsollen för att komma åt alla gömda skruvar) ,dock behöver inte det nya låset kodas in utan det är bara byta och sen är det klart."

Huruvida det stämmer vet jag inte.
Micce1980 skrev:Hittade denna text på forumet innan med förresten efter jag postat det förra men glömde posta den.

"kan du skruva själv så åk ut till skroten och ta från en nyare typ 2010/2011 och byt själv men man måste demontera MYCKET för att byta det (kombiinstrument , CEM , ramen runt radion , ev hela radion och helst flytta hela mittkonsollen för att komma åt alla gömda skruvar) ,dock behöver inte det nya låset kodas in utan det är bara byta och sen är det klart."

Huruvida det stämmer vet jag inte.

Hej Micce1980!

Tänkte bara berätta hur det går, eftersom du var vänlig nog att svara på mitt inlägg.

Jag har inte rört bilen på nästan två veckor, men nu har jag fått loss alla skruva som håller fast tändningslåset. Det var ganska bökigt eftersom det var en del att demontera samt att en skruv satt svåråtkomligt.
Hur som helst så har jag fått loss skruvarna. Problemet nu är att jag inte kan få bort tändningslåset eftersom nyckeln fortfarande sitter kvar i tändningslåset och blockerar.
Det jag måste ta reda på nu är om jag med säkerhet kan byta ut tändningslåset mot ett begagnat eftersom jag måste bryta sönder nyckeln för att få ut tändningslåset.
Jag tänker lägga ut en ny tråd om detta, mejla killen som du refererar till ovan, jag kommer även kontakta Volvo och fråga, fast där får jag säkert inga svar eftersom de vill göra jobbet själva. Jag kommer även kontakta något företag som säljer begagnade tändningslås.
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]