- fre 27 mar 2015, 23:14
#961087
Med andra ord närmre 40000 kronor/år, 35% extra för D5:an blir då ca 2500kr extra...
Allt beror på vad man vill ha ut av livet/bilägandet, en del äter bara kvarg och morötter, andra äter gott så fort lusten faller på!
Vart på skalan ska man lägga sitt bilägande? Sunt förnuft eller fåfänga, bilintresse eller ointresse.
Många som hänger här är förmodligen mer bilintresserande än andra, vill man bara från A-B på billigast möjliga sätt eller vill man ha kul på vägen?
Förmodligen det senare. Eller pendla i Nissan Micran för att kunna åka Porschen på helgerna?
D5:an blev min vardagkompromiss... snål nog att pendla med, rolig så det räcker :D
frasse4 skrev:Jag kan inte tänka mig att en D5 skulle vara så mycket mer körglad att man står ut med 35 % högre snittförbrukning. Jag har iof inte kört någon V50 D5...Det många glömmer är att bränslekostnaden är en liten del i kostnaden för att äga en bil.. 1000 mil i snåldieslen kostar kanske då 500 liter diesel x 14kr, säg 7000 kronor i bränsle. Lägger du ihop vad värdeminskning/service/reparationer/försäkring och skatt blir är det svårt att komma under 30 000 kronor i totalkostnad, även om du bara kör 1 000 mil per år.
Med andra ord närmre 40000 kronor/år, 35% extra för D5:an blir då ca 2500kr extra...
Allt beror på vad man vill ha ut av livet/bilägandet, en del äter bara kvarg och morötter, andra äter gott så fort lusten faller på!
Vart på skalan ska man lägga sitt bilägande? Sunt förnuft eller fåfänga, bilintresse eller ointresse.
Många som hänger här är förmodligen mer bilintresserande än andra, vill man bara från A-B på billigast möjliga sätt eller vill man ha kul på vägen?
Förmodligen det senare. Eller pendla i Nissan Micran för att kunna åka Porschen på helgerna?
D5:an blev min vardagkompromiss... snål nog att pendla med, rolig så det räcker :D