NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsan
Hej,

Har en V50-06 med 1.8 motor. För ett tag sedan fick jag meddelande om att bilen skulle återkallas för för uppgradering av motorprogramvara m.m pga startproblem.

Jag lämnade in bilen för nån vecka sedan och efter detta så startar den alltid direkt vilket ju var bra :) Tyvärr så fck jag ett annat problem på köpet, motorvarvet på tomgång har börjat pendla. Släpper man gasen vi t.ex ett rödljus så sjunker motovarvet under 500 rpm för att sedan pendla några gånger upp och ned innan det lägger sig vid det normala strax under 1000 rpm. Känns nästan som den tänker dö ibland...

Fick en ny tid på Volvo nu på måndag så jag hoppas att de lätt hittar felet... är det nån som hört talas om nåt liknande?

mvh
Mats
Användarvisningsbild
av Micke_d
ibland bli bilarna lite knepiga efter mjukvaruppgraderingar ... allt minne försvinner å bilen måste adaptera insig igen ... kan ta upp till 10mil. men om det inte löser sig så fixar dom till det när du lämnar in bilen

Mvh
av Matsan
Jo det kanske kan vara så.. tyckte att den började bli lite bättre :) Men i alla fall så hade man gjort rent spjällhuset och nu när jag hämtat bilen verkade den ok.

Fick ett annat fel i lördags dock; både fram o bak-dörren på vänster sida gick inte att öppna. C-låset funkade inte och elhissarna likaså. Igår, söndag så funkade det som vanligt igen.

Tydligen typfel, blir nåt glapp i dörrkontakten. Ny kabelhärva är beställd.

//Mats
av DanneF
Matsan skrev:Jo det kanske kan vara så.. tyckte att den började bli lite bättre :) Men i alla fall så hade man gjort rent spjällhuset och nu när jag hämtat bilen verkade den ok.

Fick ett annat fel i lördags dock; både fram o bak-dörren på vänster sida gick inte att öppna. C-låset funkade inte och elhissarna likaså. Igår, söndag så funkade det som vanligt igen.

Tydligen typfel, blir nåt glapp i dörrkontakten. Ny kabelhärva är beställd.

//Mats
hehe det me dörrarna e klassiskt, min bil skall in på torsd för att det skall fixas, och FiddeUBC, s bil har det problemet blivit fixat på!
av RobinBergqvist
Jag har samma fel på min med motorvarvtalet. Fast jag har dock inte haft så mycket problem med det, det händer inte så ofta av sig själv. Därför har jag inte orkat lämna in den och få det åtgärdat.

Har däremot märkt att felet oftast visar sig om man ger gasen ett snabbt tryck vid tomgång.. alltså varvar upp den bara några hundra varv väldigt snabbt.. när den sen sjunker så sjunker den precis som du säger väldigt lågt, för att sen gå upp lite för högt igen, och sedan återigen sjunka för lågt. Så håller den på så tills man varvar upp den med gasen lite igen. Då brukar den stabilisera sig.

..Lite irriterande dock att det inte är tom[…]

Backspeglar ändrar inställning

Eftersom det är höger ibland och vä[…]

"Sentry mode" kamera?

Hej. Jag funderar att skaffa en kamera som har Tes[…]