NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mj1975
Jag har nyligen blivit ägare till en V50 1,8F -06. Har ett problem med värmen i bilen.
När bilen ståt still en kortare stund och man startar den igen så sätter den på full värme i ett par minuter (trots att jag har temperaturen på 20°C). Detta gör att det blir olidligt varmt och man får hålla på och korrigera. Har sökt runt på forumet och hittar en tråd som liknar detta men där var lösningen att sätt fläkthastig i menyn för klimatanläggningen till lägre än vad den stod på. Har provat och detta hjälpte inte.
Har också läst någonstans att det kan vara en spjällmotor som krånglar.
Kan man kontrollera vilken spjällmotor det är för när jag tittar i reparationshandboken jag har så för att komma åt en av dom så måste man demontera instrumentbrädan. Och då vill man ju vara säker på att det är rätt motor.

Vore väldigt tacksam för lite hjälp i denna fråga.
Användarvisningsbild
av Perc
Vad händer om du vrider till full kyla?

Låter som en igensatt eller trasig tempgivare, som då medför att klimatanläggningen inte vet vad det är för temperatur i bilen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Mmm tänker med på tempgivaren i vänster backspegel. Ta isär kontakten mellan dörr och a-stolpe. I med lite kontaktspray, sätt dit och ta isär några gånger. är det detta så ska det fungera nu. Annars finns tempgivare på Tradera mm ibland.
av mj1975
Kan det vara fel på yttemperaturgivaren trots att den inte visar konstiga värden (flera grader fel som jag läst att de kan göra)?
Har en känsla av att den ibland inte är helt riktig, men jag har inte hittat någon logik på detta och med värmen. För värmen går alltid på för fullt när bilen ståt en kort stund och man startar den igen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Skulle så klart kunna vara igensatt tempgivare i kupén. Sitter bakom stereon till vänster bakom den plastpanelen, det ska finnas tre avlånga hål framför det som den suger in luft via. De kan damma igen. Var försiktig när du rengör om det behövs, så du inte skadar den, hur som är det bra att damma av en sådan typ var 5:e år om bilen används som en bruksbil.
av Kimmen90
Har en givare, ny i förpackning jag vill bli av med. Pma om intresse finns.

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]