NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag sökte på nätet då mitt svänghjul rasade,,, Saab ville ha ca. 4ggr mer för samma svänghjul som ett nytt kostade i UK ,,
Mitt svänghjul lät bara när jag skulle köra iväg, precis när jag släppte upp kopplingen...
Jädrar vilket väsen det var..
Tack för alla svar!!

Nu tror jag inte det är svänghjulet trots allt.

1. Det rasslar som ett dåligt lager gör
2. Det hörs bara när inte någon växel är ilagd med kopplingen där det greppar
3. Känner inget i kopplingspedalen.
4. Hörs bara när jag står på tomgång med dörren öppen och i friläge med kopplingen där det greppar

Där kopplingen greppar handlar bara om 5-10mm av spel på kopplingspedalen, ingen annan gång låter det något alls.

På B20/B23 mfl så går utgående axel från växekllådan igenom kopplingen och in ett litet lager i vevaxeln.
När motor och axeln från växellådan inte har samma varvtal snurrar lagret men när de har samma varvtal står
lagret stilla. Kan det vara det lagret som låter. fast då borde det låta hela tiden när kopplingen är nedtryckt = snurrar olika fort

Om det är urtrampningslagret borde den låta hela tiden utom när jag släppt upp kopplingen.

Blir inte klok på detta.... :(

Kan också tillägga att jag kör aldrig fort, drar nästan aldrig på, kör mjukt, slirar aldrig på kopplingen. Den drar i snitt 0,58 så kanske ni förstår hur jag kör.

Någon som jobbar på volvoverkstad kanske vet?
Har nu kört ett par tusen mil till.
Kan meddela att felet finns kvar med rassel vid i/urkoppling men jag kan inte avgöra om det ökat. Om det ökat är det alltså väldigt lite.

Släpper jag upp kopplingen utan växel i hör man växellådan. Har för mig att man gör det på andra bilar också som inte har mitt rassel..
Det var ett tag sedan jag skrev om detta fel.
Hur gick det sedan?

Jag var nyligen på verkstad och fyllde additiv. Jag bad mekanikern att kolla vad det är fö ljud jag har från motor/växellåda.

Han starade bilen och testade med att trampa på kopplingen och lyssnade.
Efter en stund sade han:

- Urtrampningslagret låter när det sätts i arbete med lite tryck. När du ökar trycket tystnar den.
- Om du inte vill höra det ljudet kostar det några tusen att byta!
- Jag rekommenderar att du inte lyssnar och kör vidare, kan hålla bilen ut....

Jag frågade om det ändå inte kan vara dubbelmassesvänghjulet.
- Nej, absolut inte! Du kan vara helt lugn!

Jaha...
Jag som var så orolig för den höga kostnaden att bytta dubbelskiten kan köra många mil till.

Jag själv och timebandit gissade rätt!
.
.
.
.
Om nu volvomeken har rätt dvs :D
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]