NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av skalman65
För att slippa köpa däck till båda mina bilar så låter jag dem "ärva" däcken efter varandra....
(finbilen får däcken först etc...)

Kör därför bara med Volvos 15" Isis fälgar.

Det som är problemet är att centrum-navet diffrar.
enligt denna lista så har

240 ett nav som är 65,1
samt V50 nav är 63,4

om jag tolkar det hela rätt så är V-50 nav 1,7 mm mindre...

Med de siffrorna borde inte V-50 fälgen gå på en 240?
Men montera går,... det är inga problem, ett visst glapp har jag troligen i navet då det blir obalans..

Var till däckverkstaden och förklarade läget, varpå de plockade fram navringar med måtten ovan (65,1-63,4) men lyckas inte få dit dem vare sig på fälg eller nav.
är dem så svårmonterade ?

Någon som har monterat v50 fälgar på en 240 eller kan förklara hur det hänger i hopp.
Användarvisningsbild
av P210
skalman65 skrev: Var till däckverkstaden och förklarade läget, varpå de plockade fram navringar med måtten ovan (65,1-63,4) men lyckas inte få dit dem vare sig på fälg eller nav.
Hade dina fälgar haft innerhål på 65,1 och bilen ett nav på 63,4 hade de ringarna passat, som på bilden nedan!
Bild
Men du ska ju inte fylla upp ett glapp - nu är dina fälgar 1,7mm mindre än bilens nav..

Men om jag inte minns fel så har 240 ingen centrumstyrning bak, eller vilken årsmodell har du?

Du skulle då kunna lösa problemet fram med en tunn spacerplatta typ nr1/2/3 på bilden nedan, lika tjock som styrningen diameter 65,1 sticker ut, men då får du styra upp fälgen med hjälp av hjulbultarna, dra åt korsvis och försiktigt.

(Då kommer du få svar som säger att så här kan man inte köra, för utan centrumstyrning så finns alltid risken för att det blir vibrationer samt att hjulbultarna ensamma då måste bära upp bilen vikt och hävda att det är de aldrig tänkta att göra med risk för att i längden mattas ut och till slut går av.
Men det finns massor av bilar som inte har centrumstyrning och endast en tunn plastring som är ihålig och ganska vek kan omöjligt hålla bilens vikt.
Däremot är det en utmärkt monteringshjälp. Fälgen centreras av ringarna under monteringsfasen, när bultarna dras åt ska ringarna bli obelastade, fälgen finjusteras och "låses fast" i centrum med hjälp av konan i bultarna.)

Bättre då att hitta en adapterplatta av typen nr 8 eller 9 som är ursvarvad för att passa på ett nav 65,1 på baksidan och har en ring utåt som är 63,4, men de blir naturligt lite tjockare.
Bild
tack för beskrivningen, :-)-)
lustigt att inte däck firman opponera sig när jag sa att jag ville ha distanser för att montera V50 fälgar på 240..
P210 skrev:Bättre då att hitta en adapterplatta av typen nr 8 eller 9 som är ursvarvad för att passa på ett nav 65,1 på baksidan och har en ring utåt som är 63,4, men de blir naturligt lite tjockare.
Googlade lite och fann detta i ganska bra pris.

Men då man kan bestämma tjockleken på spacerserna själv, vart jag lite fundersam,
240 har ett ET mått på 25
V50 et mått 46
därutav så kan jag utan problem montera på spacers som är 20 mm tjocka, eller tänker jag fel här.

Man kan välja dessutom 23 25 28 ....i tjocklek, vad är fördelen där, (standardbil), bättre stabilitet gissar jag men för övrigt samt vad säger SPB vad rymmer man innanför skärmen.
Användarvisningsbild
av P210
skalman65 skrev:Men då man kan bestämma tjockleken på spacerserna själv, vart jag lite fundersam,
240 har ett ET mått på 25
V50 et mått 46
därutav så kan jag utan problem montera på spacers som är 20 mm tjocka, eller tänker jag fel här.
Du tänker korrekt, du måste ha ca 20mm spacers för att fälgarna ska hamna lika på 240:n.
Sen vet jag inte om du länkade till exakt rätt spacer, men du ska ju ha dessa:
Volvo Paket 2st till 1/2/7/940 Nav 65.1 till 63.4
http://butik.spacer.se/sv/produkter/spa ... 0-671.html
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]