NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Raymond skrev:Fortsett at dränka låset i olja, och "massera" det med nyckel inn och ut. Forsök vrida lite då och då. Det kommer släppa til slut. Sen kommer du ha samma skitjobb att få loss själva kulan. Bra ide att börja dränka inn den med rostlösare på sidan ändan som pekar mot fronten på bilen mens du jobbar med att få låset att lossna.
Har du nå tips på bra rostlösare? Fick höra av en låssmed att Clas Ohlson skit aldrig funkar.

EDIT: köpt 5 56 och dränkt in allt jag kommer åt där nere.
Hej,
Kan tillägga till tråden att låsbar krok inte är krav vid besiktning (fick inte med nyckeln vid bilköpet) - olika person har sagt olika när jag frågat runt men nu har jag tagit frågan vid besiktningen (köpte ett nytt vred i onödan för 366kr). Även besiktningsföretagen svarat olika här. Förutsättningen är dock att nyckelvridningen inte har med själva av/påtagningen att göra. Volvo V70 2011 (med löstagbar krok) behöver inte fungerande nyckel (!) och säkert inte heller. Det ska vara ovanligt att låset har med själva på/avtagningen av kroken. Men det finns.

Jag vill även förmedla ett till tips från besiktningen jag nyss var på - kör inte med kroken alltid monterad då bilens kompressions-zoon bak blir betydligt sämre med monterad krok. Det var nyheter för mig men ack så viktigt då många får livslånga problem vid påkörningen bakifrån. Jag bor i storstad och vill ha den på för allt folk inte kan fickparkera här (STHLM) - men nu åker den av!

Jag har ett extra vredlås (med nyckel) om det är av någons intresse :-)

Mvh
Emil
2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]

Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]