NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dede
Är det fler som har problem med att dörrarna fryser fast på V50?

Här nere i södern har det pendlat mellan lite plusgrader och sen fryser det på natten. Har nästan varje morgon en eller flera dörrar som frusit fast.
Har smort på silikon på alla lister men det hjälper inte.
Finns det andra tips som man kan testa för att slippa det. Är ju rädd att packningarna ska åka all världens väg när man får slita upp dörren.
Användarvisningsbild
av HCP
Som nybliven V50 ägare kan jag bekräfta samma sak, dock har jag ingen lösning att bjuda på.
Min Audi jag kör samtidigt har inga problem, även fast den stått utan värme, jag kände på listerna imorse, nästan så att Volvolisterna är mycket styvare i gummit, nästan plastiga medan Audilisterna var mer gummi.
Inte för att Audi skulle vara nåt bättre, var bara en intressant upptäckt :)

Följer ev. tips, har funderat på att smörja jag med.
Senast redigerad av 1 HCP, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är ju fr.a. i den övre kanten av dörren där det är som en filt, som det brukar frysa och fastna. Den suger åt sig mycket fukt. Jag tror det är bra att torka den så torr som möjligt och först sedan eventuellt lägga på något medel.
Användarvisningsbild
av C.W.
ta lite koncentrerad spolarvätska och smörj in listen.
Funkar för mig
8)
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Inte något problem för mig. Tvättar min bil 2-3 gånger i veckan och torkar rent dörrlisterna och smörjer in med silikonstift :)
av dieselputte
Jag har kört med Biltemas silikonfett http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o ... ett-36592/ i några år och tycker det funkar bättre än silikonspejen.

I början när jag hade köpt bilen var det hopplöst ibland, man fick ta en tunn spackelspade för att få upp dörren. Idiotlösning av Volvo.

Har hört att eltejp på karosssidan mot listen skall funka bra, har dock inte provat själv.
Användarvisningsbild
av Dede
Då får man testa torka riktigt rent och sen använda silikonfett istället.
Stift fungerade inte för mig men jag kanske snålade eller inte gjort det tillräckligt ofta.

Men då är det inte bara jag som har problem i alla fall :roll:
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]