NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,

Jag köpte min första Volvo för en dryg vecka sen och har tyvärr redan fått problem med motorn. Motorn är nämligen orkeslös, ingen kraft alls, måste ner på 3:an om jag ligger i 80 för att komma upp i 90 (tar ändå ca 2 sek). Troligtvis får den ingen hjälp av turbon? Dessutom går den inte upp i varv under körning men varvar fint om jag kopplar eller står still (i friläge :) ). Bilen har gått 16500 mil och är servad enligt boken (var 2000 mil) på Billia. Alla dyra filter och vätskor bytta/påfyllda senast vid 12 000 mil.

Är tacksam för alla tänkabara tips och råd om var det kan var för fel, tester, åtgärder etc.

Tack på förhand!
Kolla så alla vaacum slangar framme vid "spjällhuset" sitter på sin plats. Annars kan det vara reglerventilen till turbon som är defekt. Eller partikelfiltersensorn som är defekt. Då varvar bilen inte mer än 2800 rpm.

Sök även på forumet eller kolla trådar om just 2.0d motorn. Finns mkt info här om liknande problem.
Byta drivaxel, till vilken?

Tjena, Jag har en 2,4 från 2001 som hemmap[…]

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]