NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robin2161
Hej där,

Upptäckte idag när jag skulle rulla iväg med bilen till jobbet att allt inte stod rätt till.

Bilen accelererade väldigt långsamt och jag hade svårt att komma upp i höga hastigheter. Kör motorväg och att accelerera mellan 60km/h och 120km/h måste tagit i alla fall 3 minuter. Det var i princip omöjligt att komma över 120km/h, om det inte var i nerförsbacke vill säga. Bilen tappade även i fart i uppförsbacke trots fullt gaspådrag.

Jag hade liknande problem för något år sedan. Då jag inte alls är bilkunnig lämnades den in till en auktoriserad verkstad där jag någon del byttes. Jag vill minnas att det hette EGR-ventil? Vid det tillfället skall jag då kanske tillägga att motorlampan tändes och motorn dog sporadiskt.

Om det nu är EGR-ventilen som gått sönder igen kan jag tycka det är väldigt dåligt att den inte håller mer än ett år? Borde gå på någon garanti kan jag tycka? Bilen lagades på en auktoriserad märkesverkstad.

Har ni någon tanke på vad mitt problem kan bero på? Är det skadligt att köra med bilen just nu?

Tack på förhand.
av dieselputte
Din motor har troligen satts i "Limp home mode" , vilket reducerar effekten + max varv till 2800 rpm.

Jag tror inte på EGR i detta fall. Möjligt att det är nåt som har att göra med partikelfiltret som är orsaken. Jag har 2.0D motorn och fick Limp home för en del år sedan, orsaken var att givaren som mäter trycket före och efter partikelfiltret hade gått sönder.

Jag kan dock inte påminna mig att jag läst om detta fel på 1.6D , men det är ju möjligt att det är samma problem. Givaren för 2.0D sitter iaf strax vänster om batteriet sett framifrån. Den är helt i plast och har 2 tunna slanganslutningar samt en elektrisk anslutning. Om felkoder läses på verkstad så ser de direkt om den är trasig. Ny kostar runt 1000-1200kr, men det går säkert att få tag i en begagnad för några hundralappar.

Det är inte farligt för motorn att köra med limp home. Jag körde i mer än en månad innan de fixade felet.
av Robin2161
dieselputte skrev:Din motor har troligen satts i "Limp home mode" , vilket reducerar effekten + max varv till 2800 rpm.

Jag tror inte på EGR i detta fall. Möjligt att det är nåt som har att göra med partikelfiltret som är orsaken. Jag har 2.0D motorn och fick Limp home för en del år sedan, orsaken var att givaren som mäter trycket före och efter partikelfiltret hade gått sönder.

Jag kan dock inte påminna mig att jag läst om detta fel på 1.6D , men det är ju möjligt att det är samma problem. Givaren för 2.0D sitter iaf strax vänster om batteriet sett framifrån. Den är helt i plast och har 2 tunna slanganslutningar samt en elektrisk anslutning. Om felkoder läses på verkstad så ser de direkt om den är trasig. Ny kostar runt 1000-1200kr, men det går säkert att få tag i en begagnad för några hundralappar.

Det är inte farligt för motorn att köra med limp home. Jag körde i mer än en månad innan de fixade felet.
Antar att jag får bege mig till verkstaden igen så de kan läsa felkoder. Om det nu skulle visa sig vara samma problem som du hade, vad tycker ni att jag skall vara beredd att betala för arbetet hos en auktoriserad verkstad?
av dieselputte
Om det nu är samma givare så byter du den lätt själv, ingen kalibrering krävs. Känner du någon som har samma motor så kan ni ju växla givare för att se om felet flyttar sig.

Kolla den här tråden, finns bild på givaren för 2.0D där, borde väl vara samma till 1.6D

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

EDIT: Läs även den här tråden, känns som givaren kan vara rätt spår http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=89185
av Robin2161
Hej igen,

Problemet försvann ett antal dagar för att nu komma tillbaka igen.

Motorn lägger nu av helt och motorlampan tänds. Om jag startar om bilen så fungerar den som den ska igen.

Vad fasen är detta för märkligt problem!?

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]