NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fläkttrim
Behöver snabb hjälp, även om detta forum tagits upp tidigare. Hur öppnar man dörrkontakten på en V 50- 2006??. Man pratar om den "räfflade" toppdelen o en "liten" "pigg" strax under den. Men ska kontakten dras RAKT UT eller UPP/NER. Ska vara skitenkelt, men jag vågar inte bryta sönder nåt, så det vore grymt tacksamt om någon kunde förklara för en ""ovetandes". Kanske nån har ett sånt där bra foto me pilar. Jag har haft inne den på volvo o bytt tempgivaren för nästan 2000 spänn(andra gången) o det funkade så länge det var varmt o kablaget mjukt, men nu när det är minusgrader o stelt verkar det bli lite glappkontakt i kontakten. Tänkte ändå prova o få isär kontakten o köra med RIKTIG kontaktspray, och sen smörja in det med typ WD-40. Volvo ville ha 4-5000kr/ dörrsida(byte av kontakterna). Vill hellre prova o "jucka" lite på dom innan jag måste lämna in bilen. SKITGREJ på en annars underbar Autotechmappad bil. SNÄLLA HJÄLP
av fläkttrim
Bra infovideo om nästan hela dörren med allt, UTOM just när man tar isär själva kontakten i dörren (o inte kablaget från A stolpen). Man ser tyvärr inte detta med själva demonteringen/låsningen/upplåsningen av dörrkontakten in till dörren. Ska kolla om det går o köra reparationsbok till bilen med BRA bilder. Men tack ska du ha i alla fall.
av dieselputte
Jag har Haynes bok för S40/V50 och det finns inte mycket info om denna kontakt där, men det finns säkert någon här på forumet som kan hjälpa dig. Använd sökfunktionen så kanske du hittar ett passande svar.
av fläkttrim
Hörde med en volvomek, o det lutar åt att lämna in den för bytet. Mest troligt att det glappar o då hjälper det inte att "smörja" den. Funkar kanske ett tag, sen strular den igen. Hade det bara varit en temp info, hade jag nog levt med problemet, men fanstyget inverkar ju på bränslestyrningen samt ACC*n vilket inte e så bra. Ska försöka o "pruta" ner kostnaden då jag hörde att volvo bytte dessa på goodwill första åren då detta var en känt problem på V 50.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade problem med kontakten mellan dörr och a-stolpe, lossande kontaktstycket och körde in kontaktspray samt rengjorde så gott man kom åt med en tunn stålborste. Har funkat i ca 11 månader nu iaf.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Marbas skrev:Micce1980, hur lossade du kontaktstycket? Jag har samma problem på min V50.
Där pennan på bilden för in för du in ett verktyg, mitt fall var det bästa en liten fil det bästa jag hade hemma. För sedan denna delen av kontakten rakt uppåt. Minns inte exakt men kanske 1,5 cm och där ska det ta stopp. Sedan lirka loss delen med gummislangen som du ser på bilden.
Bilagor
kj.jpg
kj.jpg (1.22 MiB) Visad 2595 gånger
Varierande laddtryck Volvo 940

Får testa, felet känns som det må[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]