NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av envariabel
Har en C30 2.0D -08 som gått strax över 24k och varje service är gjord.

Sedan ungefär oktober så har bilen varit svårstartad ett fåtal gånger. I början fick jag hålla inne nyckeln någon sekund extra för att den skulle starta, och senare behövdes flera startförsök innan den hoppade igång. Ska tilläggas att det är inte varje gång jag startat bilen som den har krånglat, det har alltså hänt då å då från oktober och framåt men känslan är att det har blivit värre och värre och nu är den helt död.
Falck väghjälp bärgade den åt mig och han tycktes vara säker på att det INTE var batteriet som var felet, tror han även nämnde att motor ´går runt?´.

Efter bärgningen så har jag gjort några startförsök igen och ibland låter det som att den är riktigt nära att startar, ibland inte alls. Vissa startförsök tänds strålkastarna, vissa inte.

Är det någon av er motor-människor där ute som har nå tips om vad det kan vara?
av envariabel
Hej igen!
Har fått tips om att kolla dieselfiltret. Jag är 10mil ifrån bilen så jag tänkte bara ställa en snabb fråga här, vart sitter dieselfiltret på en 2.0D från -08? Har fått svar om att det är antingen under huven men någon sa att det är under själva bilen, innanför ena hjulet typ... Någon som vet?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]