NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gögge
Min tempmätare sjunker vid motorbromsning från att stå kl12 till 1-2min i tolv, har kopplat in obd2 och hittar inga fel.
Om termostaten är knas ger den felkod
V50 1.8f 06:a
Användarvisningsbild
av Perra83
gögge skrev:Min tempmätare sjunker vid motorbromsning från att stå kl12 till 1-2min i tolv, har kopplat in obd2 och hittar inga fel.
Om termostaten är knas ger den felkod
V50 1.8f 06:a
Hur ligger motortempen?
av gögge
Kollade bara felkoder nu när bilen hade stått nån 1timma ska kolla detta imorgon bitti då jag kommer till jobbet.
Kan man ha OBD2 dongen igång samtidigt som man kör utan att skada nåt? använder ELM327 OBD2 Bluetooth och programmet torgue
Vad bör tempen ligga på?
Användarvisningsbild
av grillchips
Absolut inga problem att ha den igång samtidigt som du kör, du har ju alternativet i Torque att se real time data, dvs varv, hastighet och en sjö av andra saker. Jag har det ibland för skojs skull.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är när du kör som du ska kolla tempen i Torque. Tempen ska gå upp till runt 90°C eller lite över. Sen kan den sjunka någon grad när termostaten öppnar.
av gögge
Morgon! testade idag när jag körde till jobbet och använda mig av torque och displayen "engine coolant temperature" och den visade 73-75° låter lite! om nu det är termostaten är den svår att byta och var sitter den? kanske beskrivs i hayensboken blir till att handla en sån isåfall.
Användarvisningsbild
av Perra83
Går inte tempen upp högre? Förmodligen står termostaten öppen och vattnet cirkulerar genom kylaren hela tiden. I vinter går motorn ännu kallare och det är inte bra.
Ja har tyvärr inte koll på vart termostaten sitter. Kolla om du ser kylarslangarna och vart dom sitter fast på motorn. Vanligt är att de sitter i framkant på motorn. I termostathuset brukar även tempgivaren sitta.

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]