NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag är på jakt efter en ny bil och tittar just nu på en S40 1,6D DRIVe S/S Momentum 2010 som jag även provkört nu idag. Jag har dock ett par funderingar som jag behöver hjälp med:

- Under provkörningen (sommardäck) upplevdes bilen något tung att ratta. Det var inte så att jag behövde kämpa för att styra mig fram, men den kändes tyngre än t.ex. flickvännens Golf (2011) eller nuvarande lånebil (Clio). Alla bilar är självklart olika osv, men är det något som jag bör undersöka mer? Bör vara orolig över?

Tack på förhand!

//Mattias
Bäst är att provköra en bil till för att jämföra. Jag har inte upplevt S40/V50 som tunga att ratta.
Kan inte heller påstå att min V50 är tung att ratta trots 225/35/19 på sommaren, hade en Golf 3 '94 innan och det var ingen större skillnad.
Som Lövet säger är det nog bra att jämföra med en likvärdig kärra, har den du tittat på gått långt?
Finns flera anledningar till att en bil kan kännas trögstyrd. Jag bytte nyligen ut bägge fjäderbenen inklusive lagren och styrningen blev mycket lättare, fanimej som bilen var ny. Så det kan i TS provkörda bil indikera på att fjäderbenslagret är i dåligt skick.

Kolla vänster framfjäder (höger också, men oftast vänster ) , vanligt att den går av 1 varv upp från botten.
Bermat skrev:Tack för tipset angående framfjäder och fjäderbenslager, det blir något som ska undersökas innan affär. Var det en stor kostnad att göra det byte du nämner?
Om det är fel på dessa, skall väl säljaren åtgärda det innan leverans?
Normalt ja. Men det är inget han måste göra så länge det står i varudeklarationen att de är trasiga eller det anses som normalt slitage vid miltalet.
Bermat skrev:Bilen har gått cirka 10.000 mil.
Var det en stor kostnad att göra det byte du nämner?
Bara lagerbyte kostar i princip lika mycket som arbetet för att byta fjäder och stötdämpare då man måste isär med hela skiten i bägge fallen.

Jag köpte dessa lager http://www.skruvat.se/Fjaderbenslager-P370421.aspx Arbetet jag fick pris på låg på drygt 5000kr (inkl byte fjädrar+stötdämp), men jag gjorde det själv, lite bökigt men det gick trots att jag inte är någon proffsmekaniker. Gäller bara att ha rätta verktygen. Instruktion:
Notera att man skall byta vissa av bultarna+muttrar + moment dra allt om man skall följa Volvos rekommendation.

EDIT: Det bökigaste var att få ur den gamla stötdämpaeren ur hjulspindeln. Ungefär 6:07 in i filmen ser man den delen, jag tog en sådan här liten domkraft http://www.clasohlson.com/se/Hydraulisk ... on/40-8843 som jag satte mellan hjulspindel och fjäderns undre stoppplåt, sen var det bara att pressa isär

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok