NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av getsome
Om någon är intresserad av hur man stänger av MOST i sin V50 (har bara gjort detta på en 05:a så jag vet inte om det gäller V50 II) så kan man om man har lite lödkunskaper fixa det själv.
Man behöver 1 st XPROG (kina ) , 1 st riktigt fin lödkolv samt en hexeditor.
1 plocka ut CEM enheten ur bilen samt löda in dig på rätt punkter på MC9S12DT256 kretsen (står beskrivet i XPROG) där finns 1 annan bredvid som heter samma fast istället för 256 så slutar den på 128.
Läs ut FLASH minnet.
Öppna filen i en hexedior och ändra värdet på adress EBD63 från 02 till 01 eller 00 , skriv tillbax filen och njut av MOST fri bli.
Likaså kan man även använda sin egen fil för att klona CEMen ifall ens egen går sönder genom att ta en annan från skroten och bara flasha i sin egen fil.
av least
getsome skrev:Om någon är intresserad av hur man stänger av MOST i sin V50 (har bara gjort detta på en 05:a så jag vet inte om det gäller V50 II) så kan man om man har lite lödkunskaper fixa det själv.
Man behöver 1 st XPROG (kina ) , 1 st riktigt fin lödkolv samt en hexeditor.
1 plocka ut CEM enheten ur bilen samt löda in dig på rätt punkter på MC9S12DT256 kretsen (står beskrivet i XPROG) där finns 1 annan bredvid som heter samma fast istället för 256 så slutar den på 128.
Läs ut FLASH minnet.
Öppna filen i en hexedior och ändra värdet på adress EBD63 från 02 till 01 eller 00 , skriv tillbax filen och njut av MOST fri bli.
Likaså kan man även använda sin egen fil för att klona CEMen ifall ens egen går sönder genom att ta en annan från skroten och bara flasha i sin egen fil.
Och vad händer när mjukvaran uppgraderas på verkstaden?
Skrivs den nya mjukvaran över till CEM eller sparkar uppladdningen ur pga checksum-error?
av getsome
Uppdaterar du CEM så skrivs detta över , bara be verkstaden att INTE uppdatera om man servar på Volvo , dock gissar jag på att de som vill göra detta inte servar på märkesverkstad till att börja med.
Detta ändrar en bit i bilens centralconfig som heter VM-Infotainment Theft Protection från on till off.
Har man en V50 fas 1 så lär det inte finnas speciellt mycket man man uppdatera ändå då bilarna är 7-11 år gamla i dagsläget.
av BeyondEvil
Perra83 skrev:
BeyondEvil skrev:Vad är MOST och varför vill man stänga av den?
Bilen går snålare, får mer effekt och större fälgar :wink:
Haha, nice! Går det att kombinera med dekaltrim? 8)
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]