NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Det lilla jag vet är att den är på gång, det har stått i ett gäng motortidningar att den kommer i början av 2006, men något exakt datum har jag inte sett. Den går i alla fall bara att få med automatlåda enligt AMS: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=27010
Användarvisningsbild
av wendtan
dali skrev:Det lilla jag vet är att den är på gång, det har stått i ett gäng motortidningar att den kommer i början av 2006, men något exakt datum har jag inte sett. Den går i alla fall bara att få med automatlåda enligt AMS: http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=27010
Läser ni inte volvos tidining? :D
Det stämmer bra att den till en början bara kommer finnas tillgänglig med geartronic. Manuell kommer senare i år om jag inte missminner mig.
Användarvisningsbild
av mane
wendtan skrev:Läser ni inte volvos tidining? :D
Det stämmer bra att den till en början bara kommer finnas tillgänglig med geartronic. Manuell kommer senare i år om jag inte missminner mig.
Med risk för att skriva OT, men nej läser inte tidningen så värst mycket. Men jag brukar läsa de "officella" nyheterna, men måste har missat detta.
av wennsrog
Jag köpte en V50 1.6 D -07 I November.
Har endast kört 350 mil sen dess.
Jag tycker den hänger med riktigt bra.

Förbrukningen i kylan -12 C i snitt senaste två månaderna ligger på
ca 0.64 l/mil. Extravärmaren har fått gå mycket.
Den 'skallrar' ju också en hel del på tomgång.

Detta är min första diesel, klev 'ned' från en Audi A6 med V6a
så man har fått lära sig växla en hel del.
Några frågor:
- vad skall man ha för olja i motorn , duger vanlig helsyntetisk lika som bensinare ?
- Är det någon som har erfarenhet att "chippa" denna motor ? jag funderar på dieseltech.
Användarvisningsbild
av mugge
Även jag har nyligen (dec -07) tagit ut en 1,6D. Tack förresten alla på forumet som haft synpunkter på det ena och det andra vilket hjälpt mej i mina val.

Är mycket nöjd med bilen som nyss passerade 400 mil. Har snittat på 0,6 l/mil sedan start vilket jag tycker är anmärkningsvärt bra med tanke på kyla, värmare, takbox och vintervägar. Man kan inte beskylla motorn för att vara direkt kraftlös även om den bara har hälften så många hästar som min förra bil. Den inbjuder dock till lugn och sparsam körning vilket gynnar både plånbok och miljö.
Användarvisningsbild
av ErikHusberg
Vi har en 07 som vi hämtade i september (privat) den har nu rullat 1.500 mil, pendlar 10 mil per dag på motorväg, förbrukning enl. mätare 0,5 l/m, jag har även stämt av med att logga tankningarna och det visar sig stämma bra med mätaren, trots att vi använder dieselvärmaren varje morgon. Vi är mycket nöjda med bilen, första servicen blir om 500 mil och då skall dom också uppgradera mjukvaran som vi har fått brev om, något om luft/stereo/larm uppgradering.
I höstat hämtade vi också en ny husvagn (1.300kg) i Anderstorp och allt kändes helt ok att köra, alltså, ingen chips trimmning behövs!

Vi har inte haft några som helst problem med bilen, allt har fungerat perfekt.

Tack för ett bra forum.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
hei, jeg har en 1,6 diesel som har gått 1500mil, Det har ikke vært noe problem med den. Trekker en Hobby vogn med vekt på 1300kg og det går bra. Jeg har også en toyota carina 2 liter turbo diesel og v 50 drar betydelig bedre. Det eneste jeg kunne ønske meg var høyere tilhenger vekt, 1300 er litt lite så jeg må pakke nøye. 2 liter turbo diesel har jo 1500 kg men kostet i 2007 42000kr mere her i norge. Det er automatisk nivåregulering på v 50 og det fungerer supert. I norge kostet bilen 384000 kr, det er en momentum og eneste ekstra er nivåregulering, metalic lakk--elektric silver,-- og henger feste lagt med, ikke montert. Min sønn er volvo--reanualt mekaniker så service og andre ting blir billig. Hva er prisen i sverige? Jeg er veldig intressert i erfaringer med denne motoren som trekkvogn.
av dali
torkild, du kan provbygga en "svensk" V50 här. Grundpriset på en V50 1.6D är ca 228.000 skr.
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......