NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perbo
Hej! Jeg tänker at köpa en ny V50 2,0D og vil gerne höre om alle erfarenheter med denne motor.Vh Per,DK
av dali
Sök här på forumet, det finns en del skrivet om just 2.0D. Verkar inte vara den mest pålitliga motor som Volvo har i sitt utbud.
Användarvisningsbild
av lappen
Hejsan har en 2.0d 06:A som är kanon inget att rapportera har rullat 2200 mil utan några som helst fel.
Läs gärna om min förra volvo (v50 måndags exemplar)
av Kevlar
Jag har en v50 2.0d -07 som gått ca. 300 mil. Den är en jäkligt trevlig bil att köra - pigg, tyst och ett härligt chassi.

Jag har en känsla av att väldigt många inlägg ang. 2.0d är kritiska, och tror det beror på att alla de som är nöjda med bilen är tysta. Tänkte jag skulle ändra på det nu.

Ska du beställa en ny bil, välj då till sportratten - den förhöjer kvalitetskänslan en hel del! Tycker du om att köra aktivt - ta sportchassiet (snyggare utseende också och inte nämnvärt stötigare enligt mig!). Räkna dock inte med volvos förbrukningssiffror - de är drömsiffror (även om min bil inte är inkörd än).

Jag är nöjd!
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag tror oxå att de som är nöjda är tysta men det är iaf bra att de som inte är det säger sin mening. Det positiva får man ju från bilhandlaren.
Han kommer defenitivt inte säga att:

Xenonljusen kan skaka i vissa bilar.

Det kan klonka när du växlar om du har otur.

Om du står länge i tvätthallen och sen kör ut i minusgrader så brukar oljelampan lysa.

Har du riktigt otur så kan du få ett exemplar som det är svårt att låsa dörrararna på, och ibland när du kommer tillbaks så kan fönstrena vara nedvevade.

etc. etc.

Tror inte att du får höra dessa saker av bilhandlaren.

Jag skulle valt C30 för den 6-växlade lådans skull.
av Daniel242
Jag har en v50 2,0d 05" 9200 mil... Jag är kanon nöjd med bilen..
av Kevlar
poseidon skrev:Jag tror oxå att de som är nöjda är tysta men det är iaf bra att de som inte är det säger sin mening. Det positiva får man ju från bilhandlaren.
Han kommer defenitivt inte säga att:

Xenonljusen kan skaka i vissa bilar.

Det kan klonka när du växlar om du har otur.

Om du står länge i tvätthallen och sen kör ut i minusgrader så brukar oljelampan lysa.

Har du riktigt otur så kan du få ett exemplar som det är svårt att låsa dörrararna på, och ibland när du kommer tillbaks så kan fönstrena vara nedvevade.

etc. etc.

Tror inte att du får höra dessa saker av bilhandlaren.

Jag skulle valt C30 för den 6-växlade lådans skull.
Sant, men tro för all del inte att detta är vanliga fel bara för att en del här inne har haft dessa problemen. De som äger en volvo v50/s40 och som samtidigt är så bilintresserad att de hamnar här på detta forum, är rätt lätträknade. Dessa bilar säljs i massor...

Tittar man på en v50 så är inte en c30 att tänka på, hur många växlar den än har! Let's face it, V50 är en liiiten kombi och c30 är en ääännu mindre bil. V50 klarar man sig med oftast tack vare hyffsat stort bagage - c30 har ett nödbagage i jämförelse... Litermässigt så är kanske inte skjillnaderna jättestora, men det är luckan som gör det. c30-luckan är snygg, men föga praktisk. Hade man dock sneglat på s40, ja då hade en c30 kanske inte varit helt otänkbart.
Användarvisningsbild
av poseidon
Helt sant, jag läste den andra texten om S40 vs. C30 innan det var därför jag avslutade som jag gjorde. Självklart kan man inte välja mellan C30 och V50....

-- Hjärnsläpp.....
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......