NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MikaelB
Hej,

Jag har ett problem med min S40 2007 årsmodell. Bilen visar ibland fel yttertemperatur.Jag har inge problem att låsa bilen, fönsterhiss eller högtalaren på förardörren fungerar som den ska och jag har läst i tidigare trådar att det kan vara 2 st fel.

1.givaren som sitter i vänstra ytterbackspegeln är bytt och felet kvarstod.
2. ärgad kontaktstycke som är mellan "chassit och dörren". Har tagit loss den och sprutat på med WD-40. felet blev något bättre nu men kan fortfarande visa fel temp.

bilen visar oftast rätt temp när jag kliver in i bilen men när jag har stängt dörren och startar bilen så kan tempen falla från 20-grader till 8-grader för att senare börja gå upp sakta men säkert.

Vet någon var jag kan kolla för att lösa varför de blir som det blir med tempgivaren?
Mitt fel sitter i kontaktstycket till DDM i förardörren. Satte fast det med buntband runt kontaktstycket och hela DDM för att hålla kontaktstycket på plats.
Glappet är så litet att det borde kunna bortses men icke!
2007 hade väl bättre kontakter i dörren? I så fall lutar det väl åt att det är givaren skulle behövas bytas.
Micce1980 skrev:2007 hade väl bättre kontakter i dörren? I så fall lutar det väl åt att det är givaren skulle behövas bytas.

Kablaget som hade problem före 2007 är det som går mellan dörren och A-stoplen. Här rör det sig troligen om dålig kontakt inne i dörren. Finns nån bild på det engelska forumet som visar vart problemet brukar vara. (Hittar dock inte den bilden nu)

@MikaelB, det finns bättre spejer än WD 40. Prova med denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... ntaktspray
av Uppe11
Har samma problem med min V50-07 . 2007:orna ska ha den nya kabelstammen med guldplädering. Har bytt givaren i vänster backspegel och sprejat kontaktsycket i dörrgången. Felet kvarstår visar minus sex när det är plus tio ibland blir det bra. Vad ger man sig på finns det kontakstycken under dörrsidan.//Uppe
Har nämnt det förr men på min V50 så var glappet i kontaktstycket och/eller anslutningen till kontaktstycket på DDM. Ett extremt litet glapp som skapa samma problem. Drog buntband runt kontaktstycket och DDM och drog åt så att det inte kan glappa alls... :)
Kört problemfritt så i snart 3år :)

Bytte givare allt först också i tron att det var det som var problemet.
av Uppe11
Tack hjältar. Tog bort förardörrsidan delade alla kontaktstycken, sprejade med oxidlösning, borstade med liten mässings borste, sprejade kontaktspray sedan vaselinspray och satte buntband runt kontakterna på DDM. Temp mätaren har fungerat klockrent i en och en halv vecka.//Uppe :D

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]