NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T16AeRo
Tänkte ge mig på att byta länkamar fram på våran V50 2.0D -07 nu i helgen.
Har googlat men inte direkt hittat någon guide för just V50. Något speciellt man bör tänka på? Bör jag tex lossa drivaxeln från navet?

Tack på förhand :-)-)
Jag bytte stötdämpare+fjäder på ena sidan häromdagen och det gick bra utan att lossa drivaxel och spindelled , vilket föreskrivs i vissa instruktioner. Så jag tycker att det borde gå att byta länkarm utan att ta dän driv bulten.

Först tar du bort bottenkåpan.

Du måste ju loss med spindelleden från länkarm, eller spindel. (Vet inte om det går att ta loss spindelleden från länkarmen, men det finns reservdelar som indikerar att det går) Man måste dock vara försiktig och se till att inre drivknuten inte hoppar ur så pass långt att den skadar damasken. Framförallt se till att den hamnar rätt när du sätter tillbaka allt. Kolla genom att det snurrar lätt i friläge och kolla att det tar stopp när du lägger i en växel.

Om du lossar bulten så skall du sätta dit en ny , kostar c 30kr/st hos Volvo. Är du ovan att meka så kan det nog vara en fördel att lossa yttre drivknuten. Låt isf någon bromsa medans du lossar bulten. Efter byte drar du åt drivaxelbulten med 35Nm och drar därefter 90 grader till.

Länkarmens bakre bult dras 60Nm + 90 grader, främre bulten dras 175Nm.

Du behöver nog ett rejält spett och ett par pinnbultar + 2 plattjärn som mothåll som spettet stoppas i under länkarmen för att kunna bryta ned den.

Har du glapp som besiktning slagit ned på? Bakre bussning ? Vilket miltal i så fall? Har själv en V50 2.0D -06 så det vore intressant att se när ungefär de blir dåliga. Klart körstil påverkar, men ändå.

Lycka till i helgen! I helgen skall jag byta stötdämpare/fjäder på anda sidan och byta ut bromsvätskan.
av T16AeRo
Tack för tipsen, men varför ska bulten som håller yttre drivknuten bytas..?

Däcken har slitits ned på insidan, och vid service sa Volvo att bussningarna var väldigt mjuka.
Har köpt nya armar på Biltema för att hålla kostnaderna nere (vi åkte på generatorbyte för nån månad sedan :evil: )

Bilen är en 07:a som gått ca 13000mil
T16AeRo skrev:
timebandit skrev:Så här beskriver VIDA det...

https://www.dropbox.com/s/876lmi8a22l01 ... m.pdf?dl=0
Tackar :D Får klura lite på hur man ska bryta nedåt med spettet bara
Har för mig Volvo hade samma verktyg till våran gamla V70. Skall du byta HELA länkarmen så behöver man väl inte vara så finkänslig eller så missar jag något men annars är det bara att banka å slå. Så gjorde jag på våran gamla V70.
Fast, man vet ju aldrig hur hårt det sitter men våra bilar är ju inte så gamla att det skall behövas sådana verktyg tycker jag.
När jag bytte fjäderbenen använde jag en liten hydraulisk domkraft för att pressa upp stötdämparen från infästningen i spindeln. Tyckte då att länkarmen var relativt lätt att röra när jag fått isär stötdämparen från spindeln.

I det här fallet räcker det att bryta tills spindelleden är frilagd från spindeln, dvs några cm.

Om det går trögt kan man nog ta ett litet spännband runt länkarmen och en kofot/spett på undersidan, dra ihop och sen bryta nedåt.

Kan vara bra att ha en extra liten domkraft för att lyfta upp den nya länkarmen tills spindelleden kommit på plats och dragits fast. Jag har en sådan här http://www.clasohlson.com/se/Hydraulisk ... on/40-8843
Bra tips där! Fick faktiskt använda en extra domkraft på V70 för att få dit länkarmen korrekt dessutom!
Alla tips är bra!

Antar att det snart är dags för mig också att byta men inte riktigt ännu :)
Allt gick relativt bra.. trots att min gamla spindelledsavdargare inte gick att använda pga av plastbrist. Men jag tog en kofot o bröt ned länkarmen så den lossade från spindeln. Själva länkarmen krävde ju inte så mycket kraft för att brytas nedåt efter att den lossat från spindeln.
Hade köpt nya armar på Biltema... dock så kunde jag inte få dit fästet för ljusregleringen. Det sakandes en svetsmutter :( Löste det genom att borra ett genomgående 6mm hål och satte dit en längre skruv.

Har jag fattat rätt om jag ska byta ut bultarna som håller drivaxlarna i navet? På prisförslaget jag fick från Rejmes står det 2st Flänslåsmutter 30723313. Är det dom bultarna som åsyftas..?
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]