NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Godmorgon!
Jag upptäckte igårkväll när jag skulle iväg med bilen en sväng att det knäppte från torkarmotorn fram när jag aktiverat regnsensorn. Torkarna fungerar fint, ingen skillnad där, men när armarna kommer i ett läge, osäker men tror det var när de står rakt upp och ska vända tillbaka, så klickar det till.
Jag har för mig att detta kan vara normalt, det knäppte till lite likadant på mitt förra jobbs kärror.
Men jag kan däremot inte minnas att det dels har kommit något ljud alls på min bil tidigare men även om det gjort det, så har det inte varit såhär högt och tydligt.

Nu när vi befinner oss i mörka och blöta tider så vore det förstås förträffligt om torkarmotorn fungerar 100% i alla lägen, kan den vara påväg att ge sig eller är det ingen fara?
av dieselputte
Morrn!

Jag fick precis det problemet på min bil efter byte av vindrutan för några år sedan. Torkaren slår i A-stolpen med ett distinkt "knack" när den vänder och det lär väl skada lacken på sikt om man inte fixar till det. För mig var det enbart när man körde över en viss hastighet samt när det blåste kraftigt.

Volvo meken gjorde en justering vid service och sedan dess har det varit tyst. Han sa att det kan även uppstå om man har ett gammalt torkarblad som fladdrar till när det vänder och då försvinner det oftast vid byte till nytt.
Användarvisningsbild
av grillchips
Ah, toppen, det ska jag kolla upp genast! Hoppas innerligt att det är samma här, det blåste inte vid tillfället men ingenting är omöjligt förstås.
Användarvisningsbild
av Fokuserad
Det där har jag upplevt på min också, och då har det som dieselputte skriver varit torkarbladen när dem vänder. Om de beror på att de är gamla och kanske med det lite hårda/torra låter jag vara osagt.

Störde mig på det som tusan vit ett tillfälle, men nu har jag inte lagt märke till det på ett tag. Får kolla i morgon!
Användarvisningsbild
av grillchips
Var ute och körde lite idag i regnet, knäppandet borta! Det hördes lite till en början men avtog sedan, så det var nog som du sa dieselputte, att bladet slår i A-stolpen. Varför den gjorde det då och inte nu vet jag inte. Å andra sidan glömde jag att kika på a-stolpen för att se om det blivit något märke men det kikar jag på imorgon.

Tror att det var förra året jag köpte bladen som av ren snålhet (men även nyfikenhet) blev Wipers egna istället för Bosch-bladen. Jag är riktigt nöjd med bladen i övrigt, så det vore tråkigt om de redan nu börjar bli dåliga på något sätt.
Varierande laddtryck Volvo 940

6uur6u6r.jpg Man slår där pilen peka[…]

Volvo 440 Överhettar

Att det ryket vitt och droppar ur avgasröret […]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]