NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 740dala
Idag när jag skulle låsa upp bilen och åka iväg så hände det inte ett jota när jag tryckte på "lås upp knappen" på nyckeln.fick låsa upp manuellt och satte nyckeln i tändningslåset och vred, inte ett liv..fick ringa en kompis som kom med startkablar..då hoppa den igång.

Har åkt korta sträckor sista veckorna och bilen har mest stått..men det borde väl inte göra att batteriet blir sopslut på en så pass ny bil? Det ska väl ladda upp sig snabbt och räcka med korta sträckor på nyare bilar?

Har åkt en lång tur nu så får se om den startar imorgon annars blir det in till bilfirman så får dom byta batteri eftersom jag har mrf garanti fortfarande.

Mvh
Användarvisningsbild
av SvenB
Det kan nog hända att det beror på att du har kört "korta sträckor". Men är du säker på att du inte glömt innerbelysningen tänd. För det bör ju inte vara så att du inte kan låsa upp bilen.Sedan beror det ju på vad du menar med "korta sträckor". 1 mil eller 500 meter till kiosken. :wink:
Användarvisningsbild
av fjohan82
Detta hände mig förra vintern. Någon gång visades ett felmeddelande om att batteriet var dåligt, framförallt när värmaren kördes, men det gick att starta. Dock var bilen helt död vid flera tillfällen. Visade sig efter felsökning på Volvo att det var en lös kabel i anslutning till batteriet. Detta gjorde att ingen ström lämnade batteriet, varpå bilen var död. Så mitt tips: Dra åt allt i anslutning till batteriet, på polerna etc. Efter att Volvo gjorde det har jag inte haft något problem alls. Hade jag kollat detta så hade jag såklart kunnat fixa det på egen hand...
av 740dala
Jag har kört till affären och tillbaks mest, man kan väl säga att jag kört ca ett par kilometer om dagen max och ca en längre färd i veckan på ca 4-5 mil.däremellan har den bara stått.

Innan det här hände så hade jag kört en kortsväng och sedan stog bilen ca 2 dygn.

Inget felmeddelande har visats angående batteriet.

Tog en längre tur igår så får se idag om den startar ;)
Angående innerbelysningen så kan den ha stått på över en natt eftersom jag har en fyraåring som gillar att leka med den i baksätet (tända,släcka) :) är inte säker på det men det är möjligt att den stått på:p
Användarvisningsbild
av skalman65
Normalt så kör jag lite för korta sträckor för att hinna ladda upp batteriet ordentligt, (ca 1 mil till jobbet)
Har löst det genom att investera i en hyfsad batteriladdare, till den ena bilen
http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/g ... -pa26468sv
(finns mycket smarta snabbkontakter)
den andra (min V50) lät jag installera en laddare kopplad via el motorvärmaren.
Som då motioneras ,nån gång då och då

Innan jag gjorde det så stod jag i samma läge som dig mellan varven, nu är det inga problem.
Användarvisningsbild
av Perra83
Med lite stödladdning blir det inga problem. Efter flera djupa urladdningar kan det vara idé att byta batteriet för det tar mycket stryk och förlorar kapacitet.
av andy78
Ett batteri får aldrig laddas ur helt händer det så måste man ladda det fullt med batteriladdare, det räcker inte med att tex få starthjälp köra runt så att det räcker att starta bilen.
Sulfateringsprocessen som uppstår börjar på en gång.

Bor man i hus eller har tillgång till eluttag så är inte detta ett problem, bara att koppla in laddaren en gång innan vinter och efter vinter, eller mer.
Ett vanlig missuppfattning är att batterier ta skada av att laddas.
Med en intelligent laddare är det inget problem då det kan stå på i månader.
Användarvisningsbild
av rylle
Hola
Jag fick indikeringen "låg spänning på batteriet" (eller ngt liknande) förra året, då hade vi dagen innan kört i 2,5h och samma dag som detta skedde 1,5h. Vi stod och väntade på en färja i S/S modus.
Jag blev jävligt bekymmrad! dött batteri i färjekön eller när det är dags att rulla av färjan.... inte kul. Häcken startade dock båda gångerna (stände av all belysning & så mycket av fläktar / AC jag kunde komma på)
Satte bilen på laddning direkt när jag kom hem. Efter det har jag monterat "snabbkoppling" på batteripolerna, min "Polar" CTEK hade jag redan köpt för att ha på hytta (kan bli -30 / -40 på vintern)

Jag har förlorat allt förtroende för Volvo och deras val av komponenter, cheap shit är jag rädd... genomgående.
Spolning av automatlåda

Olja och packningar kostar väl 1000kr, byt va[…]

Nice, det där har jag tänkt att gör[…]

V60(19-) Cross Country US Import

Hej Jag är lite sugen på att importer[…]

Det är för dåligt, men hoppas att […]