NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wyvern
Hejsan. En snabb fråga. Behöver vinterhjul till min C70 T5:a 2009. Efter som enligt säljare, bromsklossar och dylikt är större än på de andra "svagare" C70 behöver jag speciella mått för ett ev köp av nya vinterhjul i höst.
Någon som vet vilka mått jag ska gå efter? Har inte mycket koll på sådant här, tack på förhand!
Användarvisningsbild
av grillchips
Hur är det det ligger till nu igen... På V50 behöver man MINST 16"-fälgar för att det ska gå fritt på en T5 eftersom bromsskivorna är större och allt det där.
Med största sannolikhet är det samma på C70, letar du originalfälgar eller eftermarknad och hur stora/små hade du tänkt skaffa?
av wyvern
Hade tänkt mig vanliga plåtfälgar på 15"-16" som är ganska standard på vinterdäck. Behöver inte vara något jättesnyggt, allt ser ju ut som fan ändå på vintern.
Användarvisningsbild
av grillchips
15" är med 99% säkerhet kört, så sikta in dig på 16". Jag är osäker på vad som gäller när det kommer till plåtisar men de bör nog passa ändå.
av Lövet
Det är större hjul på C70 än V50 och S40. Hoppas firman har koll på det.
av Stormaren
Jodå,dimensionerna verkar stämma med rekommenderat och standard på min bil. Däcket är både bredare och högre på C70 . Min enda oro är egentligen att bromsoken ska ta i,men jag utgår ifrån att dom som proffs vet vad dom pratar om. Annars lär jag sprida ordet om företaget på det sk internätet om dom börjar strula :D
Funkar dessa ska jag ändå sprida ordet fast positivt då dom hade riktigt bra priser ,och en fysisk butik så man slipper betala i förväg.
av Lövet
Kör på den mer vanliga 205/60 istället eller 225/55-16. Rullomkretsen skiljer inte mer än 1.7% som max vilket inte är några problem. Det finns mycket mer däck att få tag på i de dimensionerna.

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]

2011 D2 man ryckig gång

Tog av och rengjorde egr-ventilen idag. Voil&agrav[…]

Trasig taklucka

Du kan ju täta med svart silikon tätning[…]