NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
dali skrev:
Hade in bilen på 4000-milaservice för ca 300 mil sedan, en av punkterna är att bränslefiltret ska "dräneras", vet inte vad det innebär men antar att filtret kontrolleras och ev rengörs då.
Dränering är inte detsamma som rengöring/kontroll. Dränering är att man tämmer ev vatten i filterhållaren, man ser inte filtret på ngt sätt när detta görs.
av dali
Idag har jag kört 12 pendlingsmil, bilen känns normal, det verkar som om uppdateringen löste problemet. Ska prata med verkstaden imorgon och höra om de vill byta filtret för säkerhets skull.
av dali
Pratat med verkstaden, de hade tydligen fått "intermittenta" felkoder från någon (turbotrycks?)regulator och tyckte att det var lika bra att byta den medan jag fortfarande har nybilsgaranti. Svårt att argumentera mot det ... :)
av mojja
dali skrev:Pratat med verkstaden, de hade tydligen fått "intermittenta" felkoder från någon (turbotrycks?)regulator och tyckte att det var lika bra att byta den medan jag fortfarande har nybilsgaranti. Svårt att argumentera mot det ... :)

med andra ord eGr ventil?? Har biien startat knstigt någon ggn för dig??

Hade samma bekymer jag med o dom uppdaterade o hadee sig men det var denna ventil som krånglade..

M.v.h mojja

P.s om din garanti börjar gå ut o du tänkt ha kvar bilen kan jag ju rekomendera ett stort m-test så dom får gå igenom bilen o kolla så att allting e i sin ordning.. Kan spara dig många tusenlappar i framtiden om dom hittar felena nu istället för när garantin gått ut.

M.v.h mojja
av dali
Kan inte påstås att jag tyckt att bilen startat konstigt någon gång ... den går igång utan problem varje gång. När jag fick MOTORSYSTEM-meddelande så var det under acceleration, bilen tappade kraft och meddelandet dök upp direkt. Efter det så gick motorn över i "limp home" mode, bilen gick knappt 100 och accelerationen var i klass med en oljetanker.

Jag uppfattade det som om det var en regulator till turbon som hade loggat fel, verkstadskillen sa något om att "övertryck" hade loggats intermittent, tolkade det som att turbon hade laddat för mycket pga att regulatorn inte fungerade hundraprocentigt. Vi får se, det kostar inget att byta ... än så länge.
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......