NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av combato
Hej Pro's

Jag har har glapp i mina bakre bärarmsbussningar i framvagnen (dom som sitter på länkarmen). Tänkte först bara köpa bussningarna för 550:- men det visade sig att inte ens volvo hade pressverktyg för att få dit nya bussningar. Beslutade då att köpa hela länkarmarna för 1060:- och vill nu byta dessa själv. Har bytt på ett antal andra bilar tidigare och den sista var min gamla v70 vilken var hyffsat lätt.
MEN: För v50 har jag hört och även läst att det inte är lika enkelt utan lite mer meckigt då man måste lyfta upp motorn några centimeter med en domkraft ( + att lossa ena motorfästet först också) . Detta för att kunna komma åt att få loss/dit länkarmen.

Någon som har erfarenhet av detta och kan ge några bra tips? Hittar tex inga filmer på Youtube :(

/C
av euroman
Låter onekligen som bullshit från volvo verkstaden.

Dem sa till mig att det inte fanns bussningar lösa men att dem hade pressverktyg när mina gick sönder förra året.

Köpte lösa bussningar både främre och bakre länkarmsbussningarna fram, lämnade in till en privat verkstad som hade press, pressade bort dem gammla dit med nya och sedan hjulinställning i verkstaden bredvid, tror allt gick på 3500 med delar arbete och hjulinställning :)
Användarvisningsbild
av combato
Hej,

Bytte mina länkarmar i helgen som var och det var "ganska" enkelt. Det som blev ett problem var att få loss spindelleden från sitt fäste. Fick inte på den avkrängaren som jag tidigare använt till min v70 så jag fick banka in en kil för att få loss den. Övriga tre bultar gick lätt att få loss. Tog ca 1,5 h per sida, och då tog det säkert 1 h att få loss bara själva spindel leden pga att jag inte vågade banka för hårt så något annat skulle gå sönder. Att sedan montera på den nya armen gick snabbt.
Höger sida var lite krångligare pga att främre bussningens bult var inramad av metall så man fick ha vinklade lednycklar. Man bör ta loss plast skyddet under motorn också för att lättare komma åt.

Skall idag göra en framvagns inställning då ratten nu är lite ur sin mitt position samt att bilen drar lite åt höger när man bromsar. Kostar 350:- på drop-in här i Göteborg.

Tack för era svar!

/C
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw