NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drullen
Hej!

Min bil blandar och ger väldigt mycket med turbon, oftast laddar den ett jävla tryck med lite hjulspinn som följd upp till 3000varv, för att sen helt dö ut.
Tills en dag då den helt plötsligt matade ett jämt och minst lika kraftfullt tryck upp till 6000varv.

Efter detta har det kommit och gått lite, men 9av10 gånger får jag nöja mig ett tryck upp till 3000varv. Jag nämnde det för min PST på Volvo varvid hans enda förklaring var att det berodde på luften ute.

Har läst mig till att det kan vara magnetventilen som är dålig, så jag funderar på att beställa hem en från ATM men känner mig osäker på om det verkligen är den som är problemet? (Kan man be Volvo byta till en del som kommer från ATM?)

Har jag utelämnat relevant information så hojta till:)
Tacksam för svar!
av Miinan
Byter bil.. när ja hade min passat 1.8t (chippad) så hade ja ett skumt dilemma och det var just att på ettan o tvåan så gick turbon "hyfsat" men ja kände att nått var fel... men när ja la in trean och trampade ner så gick den ca 3000varv... ja felsökte i dagar och till slut så lämnade ja inte den och där fann dom att det var ett läckage på vevhusventen. En liten puck liknande sak som har ett lock hade gått sönder.. och när trycket var för stort så såg man att locket öppnade sig och det pyste ut.

Åter till dig .. älskar din PST att det skulle va luften ute :D
Kolla läckage... hur ser din olja ut ? hur långt har bilen gått ? är den chippad ?
av drullen
Uppdaterar om flera har samma problem. Lämna in bilen på verkstad och där läste dom av felkoder. Turbon överladdade och slog därför av. Magnetventilen ska bytas ut nu då den misstänks vara glapp/trasig.
av Oppie
Har exakt samma problem med min volvo v50 T5 -07 som jag köpte i lördags ^^...vet inte om det kan bero på att jag bytte batteri i bilen för att det var dåligt och sedan dagen efter (idag) så märker jag att Turbon slutar ladda efter 3000rpm...om det kanske skulle kunna vara någon givare som har blivit konstig pga att den har stått med dåligt batteri några månader eller om det är magnetventilen..hör gärna av dig när du vet vad felet var :) Jag väntar fortfarande på svar från bilhandlaren om hur vi ska gå till väga med problemet!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]