NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nordis69
Lägesrapport !
Har idag varit in på verkstaden med bilen för att göra en feldiagnos på värmaren. Det är styrenheten i värmaren som har slutat fungera.... Kostnaden för att fixa det var inkl felsökning ca 6500 :-
Säljaren som vi köpte bilen av har semester så jag skulle återkomma på måndag för att diskutera vem som ska stå för reparationen. Bara att hålla tummarna alltså.... Känner mig ganska lurad :evil:
av timebandit
Nordis69 skrev:Lägesrapport !
Har idag varit in på verkstaden med bilen för att göra en feldiagnos på värmaren. Det är styrenheten i värmaren som har slutat fungera.... Kostnaden för att fixa det var inkl felsökning ca 6500 :-
Säljaren som vi köpte bilen av har semester så jag skulle återkomma på måndag för att diskutera vem som ska stå för reparationen. Bara att hålla tummarna alltså.... Känner mig ganska lurad :evil:
Tråkigt att jag också nämnde styrenheten men inget ovanligt fel tyvärr. Den dyraste delen men också den delen som är lättast att byta då den sitter först när man öppnar värmaren.
Men bra att du fick lämna in den på felsökning iaf. Nu får vi hoppas att dem tar sitt ansvar och betalar.

Ett tips om/när dem ändå river ner värmaren. Be dem rengöra brännkammaren osv när dem ändå river ner den :)
av Nordis69
Ok, äntligen besked !!!

Har idag fått besked om att jag får lämna in bilen och få styrenheten till dieselvärmaren utbytt. Tydligen skulle det går på maskinskadeförsäkringen (hette det så?) på bilen och bilhandlaren står för självrisken där.
Nu är det bara att hålla tummarna för att allt funkar sen :D
av timebandit
Härligt!! :)

När du väl får tillbaks bilen med fungerande värmare så se till att verkligen använda den regelbundet och låt den gärna gå hela tiden ut. Så minskar risken för att den skall sota igen osv :)
Nu hoppas vi på det bästa att det går relativt fort att laga felet, för nu är kylan snart på ingång! :D
av dieselputte
timebandit skrev:Härligt!! :)

När du väl får tillbaks bilen med fungerande värmare så se till att verkligen använda den regelbundet och låt den gärna gå hela tiden ut. Så minskar risken för att den skall sota igen osv :)
Nu hoppas vi på det bästa att det går relativt fort att laga felet, för nu är kylan snart på ingång! :D

Just det regelbundet var det! Jag drog igång min på direktstart i lördags, första gången sedan tidigt i maj (bilen har stått avställd under sommaren) Satans vad det rykte , flera avbrutna starter, men till slut spann den igång och fick gå i 40 minuter. Nu startar den klart bättre, men får alltid lite bludder i ljudet efter nån minut innan den stabiliserar sig. Hoppas den grejar kommande vinter.
av timebandit
dieselputte skrev:
timebandit skrev:Härligt!! :)

Just det regelbundet var det! Jag drog igång min på direktstart i lördags, första gången sedan tidigt i maj (bilen har stått avställd under sommaren) Satans vad det rykte , flera avbrutna starter, men till slut spann den igång och fick gå i 40 minuter. Nu startar den klart bättre, men får alltid lite bludder i ljudet efter nån minut innan den stabiliserar sig. Hoppas den grejar kommande vinter.

Känner man allt för väl igen... Tyvärr kan jag inte starta min och hoppas att det beror på luft i kylvätskan samt för låg nivå som orsakar det.
Skall försöka ta mig tid att byta kylarvätskan helt (vågar inte toppa den med mer vatten nu). Ligger 1.5cm under MIN sträcket. Får felkod nämligen.
Har jag riktigt otur så är det givaren i värmaren som behöver bytas ut. Det enda som inte är bytt i den nu... :)
av Nordis69
Fortsättning...... I torsdags lämnade jag in min bil och fick styrenheten utbytt. Härligt, trodde jag....
I lördags provkörde vi värmaren. Resultat, hela jä...la gårdsplanen badade i rök...
Man kan ju bli tokig för mindre. Testade att köra en stund, för att inte grannarna skulle ringa brandkåren, stannade och lät värmaren gå, då gick den fint en stund för att sen förvandla omgivningen till ett rökmoln igen. När den ryker låter den också massor, det riktigt slamrar i den. Igår skulle vi prova igen, då gjorde den 3 uppstartsförsök och stängde sen av sig, provade igen och samma sak hände.
Ringde Volvo nu på morgonen som då sa att dom nog var tvungen att byta spridarna osv i värmaren. Typ byta ut hela innehållet i värmaren som jag förstod. Undrar om jag har nån pendlarbil till vintern ??? :evil:
av timebandit
Finns inga spridare. Finns bara en typ.
Men det var det jag skrev innan. Be dem göra rent etc när dem ändå river ner det. Byt flamvakt, stiftsil, glödstift och gärna brännkammaren direkt. Ja det kostar lite men det är jobbigt och dyrt att riva ner det hela tiden.
Det är normalt med mycket rök efter en renovering etc i värmaren. Skall bara ta några minuter innan det försvinner om alla komponenter är ok.
av Nordis69
Nu är bilen äntligen Ok !
Innehållet är utbytt i värmaren vad den nu innehåller :D Killen på verkstan beskrev det som att värmaren fick för mycket diesel därav röken.
Allt gick på samma försäkring så det känns ok i alla fall. Nu hoppas jag bara på att den ska gå fint nu !
Visst jag kanske borde sagt till om att dom skulle fixa det som du skrev tidigare, men, det är inte såå lätt för en dam att stövla in på verkstaden och lära dom vad som behöver göras :lol:
av timebandit
Nordis69 skrev:Nu är bilen äntligen Ok !
Innehållet är utbytt i värmaren vad den nu innehåller :D Killen på verkstan beskrev det som att värmaren fick för mycket diesel därav röken.
Allt gick på samma försäkring så det känns ok i alla fall. Nu hoppas jag bara på att den ska gå fint nu !
Visst jag kanske borde sagt till om att dom skulle fixa det som du skrev tidigare, men, det är inte såå lätt för en dam att stövla in på verkstaden och lära dom vad som behöver göras :lol:
Mycket skönt att höra! Hoppas det nu håller. När du väl använder värmaren så låt den gärna gå tiden ut ganska ofta. Värmaren vill gärna gå full tid 1 gång i månaden iaf :)
Undvik gärna korta drifttider på den :)

Nej, det är verkligen inte lätt. Har själv fått lära mig den hårda vägen om just värmaren så den har jag stenkoll på :)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]