NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RödC30
Ni som gör servicen själv, vad gör ni och hur ofta?
Något som gör att man bör avhålla sig från dylika aktiviteter?
Specialverktyg som behövs?
Två specifika fråga också;
1. Hur fasen byter man oljefilter på D4204T? - det sitter ju så förbaskat hopplöst illa till.
2. Om man byter bränslefilter och får in en del luft, gör det något? (Så här ungefär? Byte av bränslefilter Peugeot )
Ta bort jordkabeln, vill jag minnas det är, på generatorn så finns det någorlunda gott om plats att vända på oljefiltret och få upp detta samt utrymme att får ner det nya.
Vid nästan allt som har med bränslefiltret att göra behövs en vakuumpump för att suga ut all luft. För egen del köpte jag den modell de säljer på Biltema och den har fungerat utmärkt.
Att nollställa servicelampan är enkelt: vrid tändningsnyckeln till läge 1, tryck därefter in trippmätaren och inom tre sek. vrid nyckeln till läge II, du får därefter en signal antingen via Infolampan som tänds eller en ljudsignal beroende på årsmodell.
Det behövs inga specialverktyg utöver vakuumpumpen.
Serviceintervallet ligger på normalt varje 20000 km och kamremsbyte vid varje 220000. M.a.o. ett ganska långt intervall.
Man kan också ta bort den Y formade delen av insuget som sitter över filtret så blir livet lite lättare vid oljefilterbytet. Glöm inte att koppla in den understa givaren bara när du återmonterar
Jag tänker byta olja och oljefilter för första gång på min V50 2,0D. Tillverkningsår 200710, motor D4204T 100kw.
Men kan inte hitta oljefilterbehållaren.
Kan någon tala om ifall man öppnar den underifrån eller via motorhuven, samt var vid motorn jag hittar den.
Utgångspunkt att jag står framför bilen och tittar mot vindrutan.
Ja, och den gummibiten och klamman går inte att köpa löst hos volvo heller. Bara själva klamman men inte gummit. Vet någon om den har ett eget artikelnummer så vore jag tacksam om jag kunde få det eftersom mitt gummi är slut.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]