NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag tänkte bara dela med mig av lite snabba erfarenheter utifall att någon skulle råka ut för samma problem.
Det är så att jag har en v50 som gått 12000 mil nu, för några veckor sen började det vibrera mer i ratten och om motorn. Jag letade runt på olika forum efter vad det kunde vara, någon dag efter att vibrationerna uppstått började det gnissla om generatorremmen. Självklart tog jag in bilen i garaget o bytte ut den och hoppades på att gnisslet skulle försvinna... men icke. Så småningom lyfte jag upp bilen och kollade alla motorfästen, drivaxlar mm. Tilläggas bör att jag i våras bytte ut generator och gjorde stor service med byte av DPF på Upplands motor i Akalla.
Igår tröttnade jag på detta jävla skak o gnäll (samt att tjejen tröttnade på att jag blev så jävla sur när vi åkte..), så jag ringde Brabil i Upplands Väsby och bokade en felsökning morgonen dagen efter. Det spektaklet kostade endast 406kr. Efter avklarad felsökning tog mekanikern in mig o visade att det var ett fäste till DPF som var trasigt, saknades en skruv plus mutter.. Deras förslag var att jag åkte till Upplands motor för att prata med dem. Sagt och gjort, jag bad om att få prata med mekanikern som gjort min service, han kom ut direkt och undrade om jag hade tid nu med samma(!). UNDERBART, han tog in bilfan, lyfte upp och bytte alla fästen som hade med DPF o göra, VIPS så försvann vibrationer och gnissel, detta gjorde dem gratis och tog mig väl kanske 30 minuter...
Så om någon får samma problem som jag, dvs: Vibrerande ratt och motor (vid tomgång) och gnissel vid generatorrem. Då kan ju detta kanske vara en lösning, vad vet jag? :D

Tack för mig så länge =)
Tobbe
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]