NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tacho
Är på jakt efter en lämplig bil till min mor. Vi provkörde denna V50 igår och jag skulle tro att det är ett bra köp för henne. V50 av nyare årsmodell med bensinmotor och automatlåda växer inte på träd och detta ex verkar vara i fint skick.

Nu till min fundering: under vår korta provkörning så lade jag märke till ett distinkt vinande/visslande ljud från motorn under lätt acceleration. Det lät helt klart som ett turboljud. Det var inte särskilt högt eller störande, snarare tyckte jag att det var trevligt att man kunde höra att det fanns en turbo under huven. Jag har dock ingen erfarenhet av dessa motorer och vänder mig till er för att höra om det är normalt att man kan höra turbon arbeta, även under lugn körning.

Jag har googlat på fenomenet och någon påstod att ett vinande kan höras när aggregatet inte jobbar så hårt utan "frihjular". Kan det vara så, eller är detta ett säkert tecken på läckage alt. trasigt turboaggregat?
av tacho
Okej! Det låter betryggande :) Om det blir köp av den bilen så tänkte jag låta en Volvo-mek provköra och bekräfta att det är ett normalt turboljud. Annars får det bli garantiärende av det.
Användarvisningsbild
av crumpets
Säkerligen turboljud. Det verkar inte vara någon hög prio hos Volvo, jag tycker till och med dieslarnas buller överröstas av turbotjutet från många nyare bilar, min inräknat. Ibland tycker jag det är tufft och ibland hatar jag det beroende på dagsform :)
Varierande laddtryck Volvo 940

Wastegateaxel som glappar kanske. Den kan glappa i[…]

Värme i kupén laddhybrid

Är det så rakt av att elvärmaren e[…]

Låg batterinivå Volvo V60

Har precis bytt batteriet, efter någon vecka[…]

Före 2021 när det nya infotainmentsystem[…]