NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
Hej!

Jag vet att det finns flertalet trådar i detta ämne men undrar lite angående om det är dags för shimsning.

Bil: V50 1,8 (ej F) MY06 13 000 mil.

Har aldrig under de 15 månader jag ägt bilen haft problem med ac:n, visst kanske den kunde kyla lite bättre men det har fungerat riktigt fint.

I morse när det var strax under 25 grader fungerade den som vanligt men ikväll när jag skulle hem och bilen stått i solen hela dagen och det var 33 grader ute uppenbarade problemet sig direkt och ville inte ac:n kyla, hade väl 8 km hem. Samma problem nu på kvällen, startade bilen i garaget där det är 26 grader och provkörde för att de om det var något tillfälligt men den fungerade inte alls nu heller.

Kollade säkringar i kupén och motorrummet men ingen säkring var trasig. Kan det vara så enkelt att det är dags för en shimsning?

Edit: Kollade så att den där mackapären som mäter luften i kupén suger luft vilket den gjorde samt att kompressorn kan jag ej höra att det slår till eller från. Kondensorn är inte bytt för övrigt.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av Miinan
När jag nu vart tvungen att shimpsa så var min inte som din så att säga.
Den funkade alltid när man startade bilen och höll kyla fram tills att "ac-kompressorn" vart varm då la den av, då var det bara att stänga av Ac´n i typ 5min och starta igen .. då gick den igång.

Men jag tycker att du kan ju fara och fylla på, alltså fara och kolla så du inte har nå läckage eller så att du har tillräckligt med medel i Ac´n.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Får nog göra så, lite mer köldmedel skulle ändå inte skada.

Provade att knacka lite försiktigt på magnetkopplingen idag för o se om den "bara" fastnat men utan framgång.

Har fått tid på onsdag för felsökning nu i alla fall. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Hade bilen inne på felsökning igår och idag kom delarna som mekanikern snällt satte dit.

Det var Slang/Rör mellan kompressorn och kondensorn som gett sig i staget och då hade köldmediumet läckt ut. Det var inte billigast att göra det på Bilia men de var de enda som hade tid just nu och dessutom två dagar efter jag ringde så de fick jobbet. :)

Undra hur detta kan ha hänt egentligen, kanske när jag missade ett högt fartgupp så jag nästan åkte i taket. :wink:

Tack för svar!

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Följande felkoder SAS-000E Rattvinkelgivare […]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja och om den glappar så är det vä[…]