NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NavidC70
Hej,

Efter att ha sett Xantal klipp på youtube samt läst på olika forum tänkte jag försöka mig på att byta mina bromsar själv.

Skulle behöva någon checklista på verktyg/utrustning som kan tänkas behövas inför detta byte så jag inte påbörjar arbetet och fastnar mitt i.... Skulle någon vänlig själ kunna hjälpa mig med denna lista?

En annan fråga gäller själva skivan...
just nu ser jag ingen skruv som fäster skivan mot navet, ska det inte behövas? kan det vara så att tidigare byte slarvat bort skruven?

Tack för hjälpen

Edit: det som ska bytas är:
Bromsskiva fram
Bromsbelägg fram
Ev. bromsbelägg bak
av ptrj
Lossa bromsslangen från fjäderbenet (gummistrut inpressad i fäste)Oket sitter med två sexkantsskruv 15mm eller 17mm skalle. Byt dessa( eller snikversion med loctite)
Låt aldrig oket hänga fritt i slangen. Ska du pissa så häng upp oket i fjädern med en krok eller rem.
Skivan brukar rosta fast mot hjulnavet. Spraya på rostlösare, värme eller banka. Bankar du så förstör du skivan, Värme så kan du smälta fettet i hjulagret. Viktigaste. ALDRIG 5-56 på på något gummi i oket. Gummit sväller.
Alltså ingen skruv utan bara bromsok + fälg som håller skivan på plats.
Rengör den nya skivan noga med bromsrengöring, Bräkleen. spraya och torka.
Två gummituter med lock. innanför 7 mm insex. Skruva ur styrpinnarna och rengör dessa och smörj upp med silikonfett.
Plocka bort fjädern på okets utsida. Bänd med plattmejsel. Dessa ska egentligen också bytas ut.
Borsta upp klotsarnas styrspår i oket med en stålborste. Fusk leder till framtida problem med kärvande klotsar. Smörj upp styrspåren med silikonfett. Men kleta inget på skiva och klotsar.
Pressa tillbaka bromscylinder i botten. Bak så behöver du ett verktyg från biltema.

Bromsa in dina nya skivor försiktigt. Håller du bromsen länge vid t.ex. ett rödljus när skivorna är varma så slår de sig.

Kommer på saker allt eftersom.

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]