NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pkaze
Hej,
Jag har i princip konstaterat att en eller båda drivaxlarna är dåliga på min V50 D5 aut -09. Det vibrerar vid gaspådrag och mekanikern som provkörde bilen sa att det var drivaxel som orsakade detta.

Nu till min fråga - är det någon risk att det blir haveri, eller går det att köra vidare med dessa vibrationer? Är det panik att byta ut axlarna?

Mvh
Peter
av Pippolei
Jag har haft vibrationer sedan jag köpte min bil och 6000mil senare så har det snarare blivit bättre.
Dock har jag vibrationer i ratten även vid inbromsning, vilket jag inte vet om man kan skylla på drivaxlarna.

Sedan har det väl förekommit att det är några motorfästen lr dylikt som också kan skapa vibrationer, just vid gaspådrag och vissa varvtal.
av HiTek
Pippolei skrev:Jag har haft vibrationer sedan jag köpte min bil och 6000mil senare så har det snarare blivit bättre.
Dock har jag vibrationer i ratten även vid inbromsning, vilket jag inte vet om man kan skylla på drivaxlarna.

Sedan har det väl förekommit att det är några motorfästen lr dylikt som också kan skapa vibrationer, just vid gaspådrag och vissa varvtal.
Vibrationer i ratten vid inbromsning är skivorna som gör, dags att byta :)
av pkaze
Pippolei skrev:Jag har haft vibrationer sedan jag köpte min bil och 6000mil senare så har det snarare blivit bättre.

Okej, det låter bra! Jag kommer naturligtvis att byta ut den/de axlar som är dåliga, men det är iaf skönt att inte behöva sitta bakom ratten och vara rädd för att det blir tvärstopp rätt vad det är... :)
av pkaze
Frågan är också om det stämmer att Volvo gjort om drivaxlarna så de ska hålla bättre? Jag har ju en årsmodell 2009 och borde väl i så fall ha de nya, förbättrade drivaxlarna?

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]