NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrq
Hejsan.
Jag har en V50 Diesel årsmodell 2008 (tillverkad 200711) med dieselvärmare och den har rullat en sisådär 15000 mil.
Generatorn luktade bränt och slutade ge ström till batteriet.
Jag har nu beställt en begagnad generator och med en god vän så lyckades vi till slut att ta bort den gamla generatorn.
Nu till mina frågor:

Remmen som sitter på generatorn, ska man byta den samtidigt, när man ändå håller på?
Vad heter den? Drivrem? Fläktrem?
Ska man köpa/byta eventuella spännare/löprullar också?
Vad är det för bytesintervall på den remmen?

För att komma ner till generatorn så var jag tvungen att skruva bort en ganska stor rund plåtburk, med bränsle in och bränsle ut slangar på.
I burken fanns bara ett runt filter (och diesel). Är detta bränslefiltret till motorn? Eller har det något med dieselvärmaren att göra?
Vad är det för bytesintervall på denna?

Till höger om generatorn sitter det också en rund plåtburk, fast den här är mindre än den som sitter ovanför generatorn.
Vad är detta? Något filter av något slag? Ska man passa på att byta det nu när man ändå kommer åt där nere?
Vad är det för bytesintervall på denna?
av dieselputte
Byt remmen när du ändå har rivit ner allt och byt även spännrullen för säkerhets skull.

Bränslefiltret byts var 6000e mil. OBS! Har du tagit isär slangarna så måste du avlufta systemet annars får du nog inte igång motorn.

Den andra burken du nämner är oljefiltret (lock med stor sexkant på) , när du byter motorolja så lättar man på locket och byter ut filterinsatsen, sätter dit en ny O-ring och skruvar tillbaka locket
av Mrq
Tack så mycket dieselputte.
Ja, jag tog bort slagarna för att kunna lyfta bort hela burken.
Det ligger metallspån längst ner i burken, under själva filtret, men det kanske blir så efter ett tag?

Aha, oljefiltret sitter där.
Det verkar ju lite smått omöjligt att komma åt det utan att först ta bort det stora bränslefiltret.
Eller man kanske kommer åt ändå, men jag ser det först nu när allt är bortplockat.
av Mrq
Avlufta systemet, sa du.
Hur gör man det? Är det bara att släppa på ventilen som sitter på bränslefiltret tills det rinner ut?
Typ som att lufta ett element?
Eller hur gör man?
av Mrq
Jag hittade det här i en annan tråd:

Lossa anslutningen vid högtryckspumpen (försiktigt går lätt sönder) Sedan så blåser du i tankpåfyllnings röret med tryckluft ,täta med någon trasa eller liknande Se bara till att trycket inte blir för högt så att du blåser sönder något i bränsle systemet när bränslet kommer i slangen vid pumpen så trycker du till baka anslutningen på pumpen och startar detta tar max några min och fungerar klockrent men som sagt man får inte bara blåsa på för då trycker man sönder saker

//Gooose

Var sitter högtryckspumpen?

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]