NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gnu
Hej,

Kondensorn läcker på min V50 och Volvo till ha 8-9000 för att byta och fylla.
För lågt värde på bilen för att sätta in dom pengarna tycker jag.

Kan man byta kondensorn själv? Finns någon guide/beskrivning vilka moment jag måste göra?

Finns helt ny kondensor på bildelsbasen för 1600kr. Kondensorn borde väll vara samma för alla V50 upp till -07?
Sen kan man väll låta nån firma fylla och trycktesta för 1000-2000kr.
av getsome
Av med kofångaren / skumgummit bakom och tutorna sen kan du lossa kondensorn.
Glöm inte att köpa nya packningar då dessa inte brukar medfölja , ytterpackningarna brukar sitta på dom men dom som sitter på rören brukar inte ingå.
Kondensorn är samma på alla S40N/C30 och V50.
Finns ännu billigare i tyskland , ca 1000 kr inkl frakt.
Länk :
http://www.ebay.de/itm/Klima-Kondensato ... 4ac3c736cf
Användarvisningsbild
av gooose
getsome skrev:Av med kofångaren / skumgummit bakom och tutorna sen kan du lossa kondensorn.
Glöm inte att köpa nya packningar då dessa inte brukar medfölja , ytterpackningarna brukar sitta på dom men dom som sitter på rören brukar inte ingå.
Länk :

Kondensorn finns i 3 olika utföranden

4 cyl art nr som slutar på 6000 5 cyl slutar på 6001
På dom 5 cyl bilarna så skall kondensorn lyftas uppåt vilket kräver att man släpper hela kylarpaketet neråt rätt mycket vilket gör att om du inte har lyft så får du hissa upp bilen rätt så högt
sedan finns det en 3dje som skiljer lite i anslutningarna men jag tror att den inte vart för Svensk marknad men jag är inte säker på detta

//Gooose
av V50rull
gooose skrev:
getsome skrev:Av med kofångaren / skumgummit bakom och tutorna sen kan du lossa kondensorn.
Länk :

Kondensorn finns i 3 olika utföranden

4 cyl art nr som slutar på 6000 5 cyl slutar på 6001
På dom 5 cyl bilarna så skall kondensorn lyftas uppåt vilket kräver att man släpper hela kylarpaketet neråt rätt mycket vilket gör att om du inte har lyft så får du hissa upp bilen rätt så högt
sedan finns det en 3dje som skiljer lite i anslutningarna men jag tror att den inte vart för Svensk marknad men jag är inte säker på detta

//Gooose
Jag har en V50 2.0 bensin -07 där kondensorn är paj. Meca/Autokatalogen/Mister Auto har 2st olika att välja på beroende på chassinumret. Kollar jag på chassinumret så ska det vara en kondensor med samma diameter på inlopp och utlopp. Kollar jag däremot på rören som går in i kondensorn på bilen har de inte samma diameter. Jag vet att min bil har träffat ett djur och fronten blivit utbytt men är osäker på om kondensorn också byttes. Är det rördimensionen jag ska gå efter eller kan anslutningarna ha samma diameter ändå?

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]