NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
Hallå...

Tjejens S40 1.8F MY10 har börjat kvittra (mycket svagt) när man startar den och vara ett par minuter och sen försvinner det helt.
Det verkar komma från där remmen sitter. Var på service nyss och då hittade dom att kompressorn läkte och den är bytt
nu men ljudet kom inte från den. Så kan det vara fel på remmen eller någon utav rullarna? Vanligt fel?

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det kallas agregatrem + löprulle. Dessa har jag fått byta 1gng/år. Senast var jag tvungetn att ifrågasätta det hela.
Tydligen blir det glapp i lagret och den skär ihop vilket sliter ut remmarna.

Nu skall det ha kommit en "uppgraderad" version. Byte rem + rulle med Volvos goodwill gick på strax under 500,- (60% rabatt).
av pergrein
Då borde det finnas i deras dator att det är ett känt problem. Ska åka förbi volvo och be dom kolla upp detta...

Tack för upplysningen...

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Var inte så säker på det... Jag fick verkligen tigga till mig goodwill. :)
Hade jag inte stått på mig så hade jag fått stå för hela kalaset själv.
av pergrein
Jag var förbi idag men det fanns ingen uppgraderad vad dom kunde se i sina datorer men han beställde hem rem och så någon rulle och får byta dessa 2011-11-30 så får man se om det blir bättre. Går ju på garantin så det ska inte vara några problem...

Mvh
Per
av pergrein
Nu är spännrullen och remmen bytt. Det hade kommit en ny uppgraderad (som lucifer sa) som förhoppningsvis inte börjar kvittra.
Man kände på den gamla att den glappade i lagret...

Mvh
Per
av VolvoV5018F
Hur länge törs man köra med det "kvittrande" ljudet?

Min bil började kvittra förra veckan, den kvittrar mycket högre på morgonen när jag startar den, sen blir den lite tystare när jag har kört ett tag, den kvittrar även på tomgången.. Jag antar att det är spännrullen och flerspårsremmarna som börjar bli slitna?

Jag har iaf beställt ny spännrulle och nya remmar till både generator och AC, är det någon som vet om spännrullen från tillverkaren SKF "VKM 34014" är den "nya bättre" eller den gamla sämre modellen som börjar kvittra igen?

Länk till spännrullen http://www.mister-auto.se/sv/spannrulle ... _g310.html

Jag hoppas att det där är rätt till min V50 1.8F -09... :shock:
Generator Pv 444

På dessa äldre typer av generatorer sli[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Testade nu med original tryckklocka och satte 2 br[…]

Så jag misstänker att de börjar bl[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]