NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Hej!

Jag har nyss varit på första besiktningen med min V50 D2 MY11, vid nästan 12.000 mil.
Det jag fick nedslag på var vänster spindelled som var för glapp för att de skulle kunna godkänna. Höger var lite glapp också, men inte alls så mycket som vänster.

Nu till mina frågor och funderingar:

Spindeln sitter ihop med länkarmen och enligt Volvo måste man byta både spindeln och länkarmen, då de som sagt sitter ihop i ett stycke. Jag har kollat med flera olika märkesverkstäder, alla säger samma sak i den frågan.
Går det verkligen inte att bara byta den glappa spindeln? De säljs ju lösa på bla Biltema...
Eller är det risk att något i länkarmen också kan börja glappa?

En annan sak som skiljde sig mellan tex Bilia, Roslagsbil och Upplandsmotor var synen på att byta bara den med nedslag kontra både höger och vänster samt hjulinställning.

En verkstad sa att det räcker att byta den med nedslag och att man inte behöver göra hjulinställning.
En annan verkstad sa att det är lika bra att byta på båda sidor, eftersom man måste göra en hjulinställning efteråt.

Bör jag byta båda och göra en hjulinställning? Eller räcker det med den med nedslag och skippa hjulinställningen?
Däcken jag har haft på hittills sliter helt jämnt, inget är snedslitet.

Vad är era synpunkter, tips och råd i frågan?

//Fredde
av getsome
Finns 2 skolor här.
1 Länkarmarna är troligvis slitna så varför inte byta allt när man ändå har det av
2 varför byta mer än man måste
valet är alltid upp till en själv , jag själv brukar köra enl modell 1 på väghållningsgrejer det brukar ge mer för pengarna i slutändan.
Och handla INTE på biltema om du inte vill byta spindellederna nästa år igen... handla på ebay eller liknande och köp nåt av kvalité typ febi (bilstein) , mapco , TRW eller delphi. Såg att du kan få hela länkarmar av märket mapco för runt 500 kr + frakt från tyskland tex.
http://www.ebay.de/itm/MAPCO-Querlenker ... 5661a1d1bc

Minns inte till 100%, men jag har för mig att[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Lyfte i dragkroksfästet, gick hur bra som he[…]